Walter Scott’s Vision of Don Roderick (1811): a «Drum and Trumpet Performance»?

Statistics
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
La visión de Don Rodrigo (1811) de Walter Scott: ¿una «faena de tambor y trompeta»?
Author/s
Valladares, SusanDate
2012-01-01Source
Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista Digital del Grupo de Estudios del Siglo XVIII- 2012, 18 p. 107-126Abstract
Scott’s poem The Vision of Don Roderick was published in 1811, to raise funds
for the «Portugueze Sufferers» and rally support for Britain’s involvement in the Peninsular
War —a campaign that was coming under mounting public criticism. Scott’s own description
of his poem as a «Drum and Trumpet performance» has generally been read as
an indicator of his dissatisfaction with The Vision —defined by contemporary reviewers as
a circumstantial piece, quite different to his earlier poems. This article argues that Scott
was, however, far from dismissive of The Vision. He distributed handsome copies to his
close circle of friends and literary acquaintances, and even added a few miscellaneous
poems to it, in order to secure new editions in the future. The historical span of the poem,
stretching from the eighth-century to present day Spain, was certainly problematic but, as
this article attests, also inextricably related to Scott’s political agenda. The first part of the
article considers the contentiousness of religious and historical themes then associated
with Spain through a reading of Robert Southey’s Don Roderick; Last of the Goths (1814), a
poem comparable to Scott’s in its subject, but markedly different in its scope and execution.
The article then moves on to consider the national tensions (and specifically Scottish)
concerns underlying The Vision’s narrative. It offers a discussion of Scott’s representation
of the Highlanders, his interest in the essential plurality of the Iberian Peninsula, dismissal
of Sir John Moore, and opposition to the Catholic movement in Britain. La Visión de Don Rodrigo, poema de Sir Walter Scott, fue publicado en 1811, con
el fin de recaudar fondos para las «víctimas portuguesas» y entusiasmar al público ingles
para que apoyase la participación británica en la Guerra de la Independencia —una campaña que había sido objeto de crecientes críticas. La descripción de Scott de su poema
como una «faena de tambor y trompeta» ha sido leída generalmente como un indicador
de su insatisfacción con la Visión, definida por los críticos contemporáneos como una
pieza circunstancial, muy diferente a sus primeros poemas. Este artículo argumenta que
Scott no fue, sin embargo, nada desdeñoso con la Visión: distribuyó hermosas copias a
su círculo cercano de amigos y conocidos literarios, e incluso le añadió algunos otros poemas
más cortos a fin de garantizar nuevas ediciones en el futuro. El lapso histórico de la
poesía, que se extiende desde el siglo viii hasta la actualidad española, fue sin duda problemático,
pero, como demuestra este artículo, también estaba indisolublemente asociado
a la agenda política de Scott. La primera parte del artículo considera la conflictividad de
los temas religiosos e históricos relacionados con España mediante una lectura de Don
Roderick, último de los Godos (1814), poema de Robert Southey comparable al de Scott
por su tema, pero muy diferente en su ámbito de aplicación y ejecución. El artículo pasa
luego a considerar las tensiones nacionales (y específicamente escocesas) que subyacen a
la narración de la Visión de Scott, y ofrece un análisis de la representación de Scott de los
«Highlanders», su interés por la pluralidad esencial de la Península Ibérica, la exclusión
de Sir John Moore de su poema y la oposición al movimiento católico en Gran Bretaña.