• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Atlántica-Mediterránea de Prehistoria y Arqueología Social
  • RAMPAS nº 13 (2011)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Atlántica-Mediterránea de Prehistoria y Arqueología Social
  • RAMPAS nº 13 (2011)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La representación de las mujeres en los modernos museos arqueológicos: estudio de cinco casos

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/15409

ISSN: 1138-9435

Files
135_156.pdf (3.431Mb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Depiction of women in modern archaeological museums: 5 case studies
Author/s
Querol, Mª Angeles; Hornos, Francisca
Date
2011-01-01
Source
Revista Atlántica-Mediterránea de Prehistoria y Arqueología Social (1138-9435)-2011, n. 13 pp. 135-156
Abstract
Desde un planteamiento feminista y con la intención de incrementar los argumentos para conseguir una verdadera educación en igualdad, el trabajo que aquí presentamos analiza de forma detallada las escenas incluidas en la exposición de cinco de los museos arqueológicos más modernos en España: Almería, Oviedo, Bilbao, Alicante y el Museo de la Evolución Humana en Burgos. Con este análisis se pretende posibilitar una comparación con los trabajos que publicamos, en la misma línea, en la década anterior, así como observar cómo se han plasmado en los Museos arqueológicos cambios tan importantes en nuestro entorno como la publicación de la Ley de Igualdad de 2007 (Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres). Las conclusiones no son muy positivas: en el conjunto de las cifras analizadas vemos que los modernos museos nos están dando una imagen del pasado demasiado semejante a la del presente, sin mujeres en los ámbitos de la agricultura o la ganadería, ni tampoco en los contextos funerarios o alfareros, con unos porcentajes aun demasiado bajos en cuanto a representaciones absolutas (desde el 33 % de Almería al 13 % de Alicante) y con una mayoría de actitudes sumisas o arrodilladas y situadas en espacios interiores. Creemos que los modernos museos cuidan mucho su arquitectura –en algunos casos, son sobre todo grandes proyectos arquitectónicos- y por supuesto sus sistemas de presentación. Pero también creemos que cuidan muy poco sus discursos, ateniéndose al evolucionismo clásico, al protagonismo masculino y a la importancia de las actividades “propias” de hombres. Así, con independencia de que asumamos que la mayoría de las mujeres del pasado han empleado su tiempo y sus energías en trabajos de reproducción y mantenimiento, lo que queremos defender es la importancia de esos trabajos, la necesidad de hacerlos visibles, de representarlos como protagonistas. Sólo de esta manera nuestros costosos y pensados museos modernos contribuirán a la educación en igualdad de las personas del futuro.
 
The work presented below analyzes in detail, from a feministic grounding and with the aim of increasing the reasons for creating a true education in equality, the scenes depicted in the exhibits of the five newest archaeological museums in Spain: Almería, Oviedo, Bilbao, Alicante and the Museum of Human Evolution in Burgos. The aim of this analysis is to make possible a comparison between the works published by us, in this same subject, during last decade, as well as to observe how very important changes in our surroundings, such as the 2007 Ley de Igualdad (Organic law 3/2007, March 22nd, for the effective equality on men and women) have affected the exhibits. Conclusions are not too positive. In the overall analyzed data we can detect that modern museums are giving us an image of the past that is too close to the image of the present: no women in agricultural or farming environments, nor in the funerary or pottery industries. The absolute representation percentage is still too low (from 33% in Almería to 13% in Alicante) and most of the attitudes depicted are submissive, kneeling and placed in an interior space. We believe than these new museums take the utmost care with their architectures -in many cases they are mostly great architectonic projects- and indeed with their presentation systems. But we also believe that they do not take enough care of their discourse, they abide to classical evolutionism, to male leading roles, and to the importance of “male-belonging” activities. Thus, independently of our admittance of the fact that the majority of women of the past employed their time and energy in reproduction and maintenance works, we want to defend the importance of these works, the necessity of making them visible, of representing them at center stage. This is the only way in which our thought-through and costly museums will contribute to the education of the people of the future.
 
Subjects
Arqueología de género; museografía; representación de mujeres; educación en igualdad; Gender Archaeology; museography; Women’s Depiction; Education in equality
Collections
  • RAMPAS nº 13 (2011) [9]
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support