La doctrina de Abū Madyan: síntesis del sufismo oriental y occidental en el siglo XII

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The doctrine of Abū Madyan: Synthesis of Eastern and Western Sufism in the 12th century
Author/s
Shafik, AhmedDate
2012-01-01Source
AL-ANDALUS MAGREB (11338571)- 2012, n. 19 - p. 379-412Abstract
En vista de la dificultad para distinguir en la escasa obra de Abū Madyan un método
espiritual único que sobresalga de la tradición sufí en su conjunto, este artículo trata principalmente
de rastrear exactamente qué aspectos de su doctrina se basan en anteriores y contemporáneos sufíes:
al-Qušayrī y al-Gazālī de oriente, e Ibn Jamīs, Ibn al-ˁArīf y Abū Yaˁzà, entre otros de al-Andalus y
el Magreb. Al llevarlo a cabo mediante la traducción y análisis de los textos originales, es posible
establecer una comparación y detectar las diferencias entre el método de Abū Madyan y el de
aquellos sufíes, mostrando en modo coherente, las características más relevantes que distinguen su
misticismo. Pese al carácter disperso con el que nos llegan sus ideas, surge un método práctico de
doctrina espiritual. In view of the difficulty to discern in Abû Madyan´s fragmented Works the general
outlines of a unique spiritual method that highlight from the broader tradition of Sufism in its
entirety, this paper tries principally to track exactly which aspects of his Sufi doctrine obtained from
previous and contemporaries Sufis: al-Qushayrî and al-Gazâlî from the East, and Ibn Khamîs al-
Jâburî, Ibn al-ˁArîf, Abû Yaˁzà, among other masters from al-Andalus y Morocco. In doing so
through the translation and text analysis, it is possible to draw a comparison and see the differences
between Abû Madyan´s Way and those Sufis, showing, in a coherent fashion, the key features that
distinguish his mysticism. In spite of the dispersed character with which his ideas come to us, a
framework emerged, a practical method of doctrinal spirituality.