Entre dos luces: la evolución de la escenografía

Files
Statistics
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Between two kinds of light: The evolution of scenography
Author/s
Navarro Zuvillaga, JavierDate
2013-01-01Source
Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista Digital del Grupo de Estudios del Siglo XVIII- 2013, 19 p. 253-279Abstract
Entre la luz de la razón y la luz de la fe la escenografía teatral en la España del siglo xviii se debate y evoluciona desde la perspectiva frontal a la perspectiva oblicua, más acorde esta última con la idea ilustrada del teatro. El punto de fuga único de la perspectiva frontal representa el infinito y el punto de vista se identifica con el ojo del rey en el teatro cortesano. La perspectiva oblicua, con dos puntos de fuga, diluye esta identificación al dejar fuera del arco proscenio al infinito poniendo la escenografía más al alcance de todos, incluidos los actores. La altura del punto de vista también varía, bajando del palco real para que los espectadores del patio de butacas puedan ver mejor la perspectiva escenográfica (Bails). Por otra parte la escenografía se debate también entre la luz del sol en los corrales y la luz artificial de los teatros cubiertos y en éstos también lo hace entre la luz de las candilejas y la de los faroles de reverbero. Pero sobre todo la escenografía se mueve entre la luz de la razón y la de la ilusión que provoca el escenario teatral. Spanish xviiith century scenography struggles between the light of reason and the
light of faith and evolves from frontal perspective to oblique perspective, being the later
more in accordance with the Enlightenment idea of theater. The unique vanishing point
of frontal perspective represents infinity and the view point is identified with the king’s
eye in courtly theater performances. The two vanishing points in oblique perspective
blurs the identification of power with perspective as it places infinity out of the limits of
the scene and makes scenography more available for everyone including actors. Also
the height of the view point changes being lowered from the position of the king’s eye so
that spectators in the stalls were able to appreciate better the perspective scene (Bails).
On the other hand scenography also struggles between sun light in the «corrales» and
artificial light in the roofed theaters. Even in these ones the struggle is between footlights
and reflectors. But above all scenography moves between the light of reason and the light
that the illusion of theater stage radiates.