Show simple item record

dc.contributor.authorOlmedo Sánchez, Yolanda Victoria
dc.date.accessioned2014-09-15T10:29:30Z
dc.date.available2014-09-15T10:29:30Z
dc.date.issued2014-01-01T00:00:00Z
dc.identifier.issn2173-0687
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10498/16661
dc.description.abstractJunto a la dimensión artística la pintura europea posee un valor documental, convirtiéndose en un referente para el estudio histórico de la sociedad. Bajo el patronazgo de las elites de poder, los pintores del viejo continente han dedicado sus obras a la temática política, religiosa o mitológica. No obstante, desde las centurias modernas, con el creciente protagonismo de la clase burguesa, la pintura de género cobraría gran auge convirtiendo el ámbito doméstico en un nuevo escenario artístico. En dicho enclave, en el que incluso los objetos cotidianos son dignos de ser representados, se justifica la presencia de las mujeres del servicio doméstico. Criadas que trabajan en las distintas tareas del hogar, nodrizas e institutrices que crían y educan, respectivamente, a los hijos de la familia a la que sirven, constituyen todo un mundo de relaciones sociales del que ofrece un buen testimonio la pintura de los siglos XVIII y XIX.en_US
dc.description.abstractClose to the artistic dimension the European painting possesses a documentary value, turning into a modal for the historical study of the society. Under the patronazgo of the elites of power, the painters of the old continent have dedicated their works to the political, religious or mythological subject matter. Nevertheless, from the modern centuries, with the increasing protagonism of the bourgeois class, the painting kind would receive great summit turning the domestic area into a new artistic scene. In the above mentioned enclave, in enclosed which the daily objects are worth being represented, there justifies itself the presence of the women of the domestic service. Servants who are employed at the different tasks of the home, wetnurses and governesses who raise and educate, respectively, the children of the family to which they serve, constitute the whole world of social relations of which a good testimony offers the painting of the xviiith and xixth century.
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospaen_US
dc.publisherCádiz: Universidad de Cádiz, Servicio de Publicaciones y Grupo de Estudios del Siglo XVIIIen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceCuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista Digital del Grupo de Estudios del Siglo XVIII- 2014, 20 p. 157-174en_US
dc.subjectcriadaen_US
dc.subjectnodrizaen_US
dc.subjectinstitutrizen_US
dc.subjectnoblezaen_US
dc.subjectburguesíaen_US
dc.subjectmonarquíaen_US
dc.subjectpinturaen_US
dc.subjectretratoen_US
dc.subjectservanten_US
dc.subjectwetnurseen_US
dc.subjectgovernessen_US
dc.subjectnobilityen_US
dc.subjectmiddle classen_US
dc.subjectmonarchyen_US
dc.subjectpaintingen_US
dc.subjectportraiten_US
dc.titleMujeres del servicio doméstico en la pintura europea de los siglos XVIII y XIXen_US
dc.title.alternativeWomen of the domestic service in the european painting of the XVIII and XIX then_US
dc.typejournal articleen_US
dc.rights.accessRightsopen access


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International