• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Pragmalingüística
  • Pragmalingüística nº 22 (2014)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Pragmalingüística
  • Pragmalingüística nº 22 (2014)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

¿Vale siempre una imagen más que mil palabras?: Experiencia didáctica con estudiantes de Criminología

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/16910

DOI: 10.25267/pragmalinguistica.2014.i22.06

ISSN: 1133-628x

Files
099_110.pdf (311.3Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Is an image always worth one thousand words?: Teaching experience with students of criminology
Author/s
Mariscal Ríos, Alicia MaríaAuthority UCA
Date
2014-01-01
Department
Filología
Source
PRAGMALINGÜÍSTICA (1133628x)- 2014, v. 22 p. 98-110
Abstract
El presente estudio forma parte de una clase práctica sobre comunicación no verbal, impartida a 96 alumnos del segundo curso del Grado en Criminología y Seguridad de la Universidad de Cádiz en octubre de 2012. Pretendíamos que los estudiantes fuesen conscientes de la importancia que tiene, en el ámbito de su trabajo, saber interpretar adecuadamente las emociones de otras personas, mediante el análisis de los distintos elementos, tanto verbales como no verbales, implicados. Para ello partimos de un estudio previo, realizado por Anta (2010), del que tomamos 11 fotografías de reclusos de la prisión española de Nanclares de la Oca (Álava), en las que estos mostraban diversas emociones, como ira, desprecio, sorpresa, tristeza y alegría, que nuestra muestra debía identificar en un cuestionario, empleando únicamente el análisis de sus expresiones faciales. La disparidad de resultados muestra la necesidad de combinar los datos aportados por las expresiones faciales con otros de tipo verbal y no verbal, así como por informaciones de carácter pragmático, como el contexto y el conocimiento del otro.
 
The present study is part of a lecture on non-verbal communication, given to 96 students of the 2nd year of the Degree on Criminology and Security at the University of Cádiz in October 2012. Our aim was that the students were aware of the importance of interpreting emotions properly in jobs related to criminology and security, from data gathered from different sources, both verbal and nonverbal information. For this purpose, we used a previous study (Anta, 2010), from which we took 11 pictures of prisoners from Nanclares de la Oca (Álava, Spain), in which they showed different emotions, like anger, scorn, surprise, sadness and happiness. Our sample needed to identify the emotions expressed in the photographs by means of the observation of their facial expressions. The results prove that it is fundamental to combine the data provided by facial expressions together with other information coming from verbal language, other forms of nonverbal communication and pragmatic information given, for example, by the sender and the context where communication takes place.
 
Cette étude fait partie d'un cours pratique sur la communication non verbale avec 96 étudiants de Criminologie et Sécurité de l'Université de Cadiz. Nous avions l'intention que les étudiants étaient conscients de l'importance de interpréter correctement les émotions des autres, à identifier la colère, le mépris, la surprise, la tristesse et la joie, sur les photos, à travers l'observation et l'analyse des expressions faciales. Pour atteindre cet objectif, nous présentons cette étude à un total de 96 élèves (20 experts et 76 non- experts) qui étaient en deuxième année de Criminologie et Sécurité de l'Université de Cadiz. Nous concluons que certaines expressions faciales de l'émotion nous sont difficiles à interpréter si elles s’analisent seules, c'est à dire sans combiner de ces données avec celles fournies par le langage verbal, par d’autres éléments de communication non verbale et les informations pragmatiques comme le contexte et la connaissance de l’autre.
 
Subjects
análisis de emociones; comunicación no verbal; expresión facial; pragmática; analysis of emotions; facial expression; nonverbal communication; pragmatics; analyse des émotions; communication non verbale; l'expression du visage; pragmatique
Collections
  • Artículos Científicos [4216]
  • Articulos Científicos Filología [307]
  • Artículos Científicos ILA [65]
  • Pragmalingüística nº 22 (2014) [11]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support