• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Pragmalingüística
  • Pragmalingüística nº 23 (2015)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Pragmalingüística
  • Pragmalingüística nº 23 (2015)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pragmática y metapragmática en lengua materna. ¿Qué nos dicen los datos experimentales sobre su adquisición?

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/17936

ISSN: 1133628x

Files
101_120.pdf (426.8Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Pragmatics and metapragmatics in mother tongue. What about their acquisition is know from the experimental results?
Author/s
Horno Chéliz, M. Carmen; Ibáñez Buisan, Lidia
Date
2015-01-01
Source
PRAGMALINGÜÍSTICA (1133628x)- 2015, v. 23 pp. 102-121
Abstract
Este artículo trata de responder a dos preguntas, por medio de dos experimentos tomados de Noveck (2001): (i) ¿es la adquisición de la competencia pragmática posterior a la de la competencia semántica?. Los resultados de nuestro estudio indican que la adquisición de la información semántica y pragmática es simultánea. La adquisición de la capacidad metapragmática es, sin embargo, posterior y eso es lo que puede justificar que en ocasiones parezca que la capacidad pragmática lo es; (ii) ¿la adquisición de la capacidad metapragmática es discreta o gradual?. A partir de los resultados obtenidos se llega a la conclusión de que la adquisición de esta competencia es gradual.
 
The goal of this paper is to provide answers to two questions by means of two experiments taken from Noveck 's (2001) work: (i) does the acquisition of pragmatic competence come after semantic competence? Our results indicate that the acquisition of semantic information and pragmatic information are simultaneous. The acquisition of metapragmatic competence, on the other hand, does seem to be acquired later on; this is why it has been (wrongly) argued that pragmatic competence comes later, and (ii) is metapragmatic competence discrete or gradual? Our results show that it is gradual.
 
Cet article tente de répondre à deux questions au moyen de deux expériences tirées de Noveck (2001): (i) l'acquisition de la compétence pragmatique se produit après celle de la compétence sémantique?. Les résultats indiquent que l'acquisition de l'information sémantique et pragmatique est simultanée. Cepedant, l'acquisition de la capacité métapragmatique se produit postérieurement et cela peut justifier que, parfois, il semble que la capacité pragmatique se produit après; (ii) l'acquisition de la capacité métapragmatique est discrète ou progressive?. D'après les resultats, on peut concluir que l'acquisition de cette compétence est progressive.
 
Subjects
adquisición; implicaturas; teoría de la mente; pragmatics; metapragmatics; acquisition; implicatures; mind theory; pragmatique; metapragmatique; acquisition; implicature; théorie de l’esprit
Collections
  • Pragmalingüística nº 23 (2015) [14]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support