• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Pragmalingüística
  • Pragmalingüística nº 23 (2015)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Pragmalingüística
  • Pragmalingüística nº 23 (2015)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

¡Marte es divertido! Sobre humor, apreciación y emociones en niños

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/17940

ISSN: 1133628x

Files
171_190.pdf (384.9Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Mars is fun! On humor, apprecia-tion and emotions in children
Author/s
Ruiz Gurillo, Leonor
Date
2015-01-01
Source
PRAGMALINGÜÍSTICA (1133628x)- 2015, v. 23 pp. 171-190
Abstract
Este artículo tiene como objetivo proponer un acercamiento pragmático a la apreciación del humor. La bibliografía sobre psicología ha mostrado que los niños disfrutan de las historias divertidas, humorísticas y fantásticas. Sin embargo, la apreciación del humor ha sido escasamente investigada desde una perspectiva productiva. Nuestro corpus está compuesto por 149 narraciones humorísticas escritas en español por escolares de nueve y diez años de edad. Desde el punto de vista del desarrollo del humor, los informantes de nuestro corpus se sitúan en el estadio 5 de acertijos y chistes (McGhee, 2002), lo que representa un punto de inflexión hacia el humor adulto. En concreto, los niños desarrollan un sentido del humor (Thorson y Powell, 1993) en el que la apreciación del humor se revela como el mecanismo más importante. En consecuencia, se describirán los tipos de apreciación del humor (Klein, 2003: 7; Orekoya et al., 2014), así como lo divertido, la fantasía y las emociones implicadas
 
This paper has as its aim to propose a pragmatic approach to humor appreciation. Psychological literature has shown that children enjoy funny, humorous and fantastic stories. However, humor appreciation has been poorly investigated from a productive perspective. Our corpus is composed by 149 humorous narratives in Spanish written by nine- and ten-year-old schoolchildren. In terms of humor development, the informants of our corpus find themselves at the fifth stage of Riddles and Jokes (McGhee, 2002), which represents a turning point in their passage to transition to adult humor. In particular, children develop a personal sense of humor (Thorson & Powell, 1993) within which humor appreciation stands out as the most important mechanism. Thus, the types of humor appreciation (Klein, 2003: 7; Orekoya et al., 2014) will be described, as well as funniness, phantasy and emotions implicated.
 
Cet article a pour objectif de proposer une approche pragmatique à l’appréciation de l’humour. La bibliographie sur la psychologie a montré que les enfants s’amusent avec les histoires drôles, humoristiques et fantastiques. Cependant, l’appréciation de l’humour a été faiblement traitée d’un point de vue productif. Notre corpus est composé par 149 narrations humoristiques écrites en espagnol par des élèves âgés de neuf ou dix ans. Du point de vue du développement de l’humour, les informateurs de notre corpus se situent au stade 5 de devinettes et blagues (McGhee, 2002), ce qui représente un point d’inflexion vers l’humour adulte. Plus concrètement, les enfants développent un sens de l’humour (Thorson et Powell, 1993) dans lequel l’appréciation de l’humour se révèle comme le mécanisme le plus important. En conséquence, seront décrits les genres d’appréciation de l’humour (Klein, 2003: 7; Orekoya et al. 2014), ainsi que le divertissement, la fantaisie et les émotions impliquées.
 
Subjects
humor; apreciación; niños; pragmática; narraciones; appreciation; children; pragmatics; narratives; humour; appréciation; enfants; pragmatique; narrations
Collections
  • Pragmalingüística nº 23 (2015) [14]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support