The use of virtual worlds in foreign language learning

Identificadores
Statistics
Share
Metadata
Show full item recordAuthor/s
Muñoz Sánchez, MaríaDate
2017-03-13Department
Filología Francesa e Inglesa; Ingeniería InformáticaAbstract
Nowadays, technology plays a fundamental role in our lives. This trend is also noticeable in
the area of education, considering that the use of ICT services is increasing in educational
centres. Considering this factor, I focused on the use of virtual worlds (VWs) for foreign
language teaching and learning. The primary objective of this senior thesis is to demonstrate
that VWs offer multiple educational applications to support the foreign language teaching and
learning processes and that the potential of VWs has not been very much explored in
language teaching and learning . For this purpose, a review of the literature based on four
journals ( ReCALL, Computers & Education, Language Learning & Technology and the
British Journal of Educational Technology) has been carried out. I have focused on the
articles published between 2010 and 2016, both included. A total number of twenty one
publications that deal with virtual worlds and foreign language teaching and learning was
found. These articles have been analyzed according to the journal and the year they were
published in, the VW they use, the language skills they enhance and the type of learning they
support. Through the aforementioned analysis, both hypotheses have been proven. A día de hoy, la tecnología juega un papel fundamental en nuestras vidas. Esta tendencia también es apreciable en el ámbito de la educación, dado que el uso de los servicios TIC está aumentando en los centros educativos. Considerando este factor, me he centrado en el uso de los mundos virtuales para enseñar y aprender un idioma. El objetivo principal de este trabajo es demostrar que los mundos virtuales ofrecen múltiples aplicaciones educativas para apoyar los procesos de enseñanza y aprendizaje de lenguas extranjeras y que el potencial de los mundos virtuales no ha sido muy explotado en la enseñanza y el aprendizaje de idiomas. Con este propósito, se ha llevado a cabo un análisis de la bibliografía encontrada en cuatro revistas científicas ( ReCALL, Computers & Education, Language Learning & Technology and the British Journal of Educational Technology), centrándome en los artículos publicados entre los años 2010 y 2016, ambos incluidos. Fueron encontrados un total de veintiún artículos que tratan de los mundos virtuales y la enseñanza y aprendizaje de idiomas. Todos ellos han sido analizados con respecto a la revista y al año en el que fueron publicados, el mundo virtual que emplean, las competencias lingüísticas que desarrollan y los tipos de aprendizaje que utilizan. A través de dicho análisis, ambas hipótesis han sido probadas.