• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Trabajos Académicos
  • Trabajos Fin de Grado
  • Grado en Filología Hispánica - TFG
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Trabajos Académicos
  • Trabajos Fin de Grado
  • Grado en Filología Hispánica - TFG
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El material folklórico de Mariana Pineda de Federico García Lorca

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/19339

Files
El material folklórico de Mariana Pineda de Federico García Lorca.pdf (459.6Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Author/s
Alonso Mozo, Carmen
Date
2017-05-23
Advisor
Romero Ferrer, AlbertoAuthority UCA
Department
Filología
Abstract
Después de la muerte de Mariana de Pineda en 1836, debido al homenaje que le conmemoran tras cinco años de su muerte, fue una mujer que tuvo mucha repercusión literaria, ya que fue considerada un icono de la libertad y poco a poco se incrementó el número de creaciones literarias basadas en la vida y muerte de la heroína. Federico García Lorca fue el primer autor del siglo XX en realizar una obra teatral basada en este personaje histórico, Mariana Pineda. Romance popular en tres estampas (1925). La obra teatral fue construida a partir del material popular de transmisión oral y del material literario que surgió desde 1836; así creó un nuevo material mezclando el material popular y el material culto del poeta. Lorca fue conocedor y tomó influencia de la tradición oral porque formó parte de ella. Tomó la «Canción de Marianita» para su reconstrucción y así creó un nuevo material. Palabras claves: Mariana Pineda, material folklórico y recreación.
 
After Mariana Pineda's death in 1836, because of an homage that people commemorated to her, five years after of her death, she was a woman who had a lot of literary impact, since she was considered an icon freedom and gradually the number of creations based on the heroine’s life and death increased. Lorca was the first writer of the 20th century that made a theatrical production based on this person's history, Mariana Pineda. Romance popular en tres estampas (1925). The theatrical production was constructed from the popular material of oral transmission and from the literary material that appeared since 1836; in this way, he created a new material mixing popular material and Lorca’s cultivated language. Lorca was knowledgeable and he took influence from oral tradition, because he formed a part of it. He took “Canción de Marianita” for its reconstruction and in this way he created a new material.
 
Subjects
Mariana Pineda; Recreación; Material folklórico
Collections
  • Grado en Filología Hispánica - TFG [16]
  • Trabajos fin de grado Filología [42]
Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support