• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 14 (2017)
  • REurEdC nº 3 (2017)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 14 (2017)
  • REurEdC nº 3 (2017)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Estudio sobre la evolución de los modelos mentales de estudiantes de 4º de ESO cuando observan, reflexionan y discuten sobre la combustión

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/19505

ISSN: 1697-011X

Files
2-3587-Sesto.pdf (204.1Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Study on the evolution of 10th grade students' mental models when they observe, reflect and discuss about the combustion
Author/s
Sesto, Vanessa; García-Rodeja, Isabel
Date
2017
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias - 2017, 14 (3) - pp. 521-534
Abstract
El propósito de este estudio fue analizar la evolución de los modelos mentales de estudiantes de secundaria sobre fenómenos que implican cambios en la materia al tener la oportunidad de observar, reflexionar y discutir sobre ellos. En trabajos anteriores ya se han identificado los modelos de los estudiantes sobre esta temática; sin embargo, aún se tiene poco conocimiento de cómo esos modelos evolucionan con la interacción social. Para alcanzar este objetivo se propuso como actividad la combustión de una vela dentro de un recipiente de cristal. Los participantes eran ocho estudiantes de 4º de ESO. La recogida de datos se realizó por medio de cuestionarios y grabaciones en audio y vídeo al realizar la actividad en pequeño grupo. Los resultados muestran una cierta evolución en los modelos. Al principio, los estudiantes utilizan los modelos de desaparición y transmutación. Después de la discusión, algunos estudiantes ya utilizan el modelo de reacción química.
 
The purpose of this study was to analyze the development of secondary students' mental models about phenomena involving changes in matter having the opportunity to observe, reflect and discuss them. Previous works have already identified students’ models about this subject; however, there is still little knowledge of how these models evolve with social interaction. To achieve this goal, the combustion of a candle inside a glass vessel was proposed as an activity. The participants were eight students of 10th grade. Data were collected by questionnaires and recordings on audio and video while the activity was performed in small group. The results show certain development of the models. At first, students use the disappearance model and the transmutation model. After discussion, some students already use the chemical reaction model.
 
Subjects
modelos de los estudiantes; transformación de la materia; discusión; combustión; students' models; transformation of matter; discussion; burning
Collections
  • REurEdC nº 3 (2017) [12]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support