Potencialidades de un entorno virtual de aprendizaje para argumentar en clases de ciencias en la escuela secundaria

Statistics
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Potentialities of a virtual learning environment to support students' argumentation in science classes at secondary school
Date
2017Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias - 2017, 14 (3) - pp . 587-600Abstract
Los propósitos de este estudio fueron evaluar proyectos incluidos en la plataforma Web-based Inquiry Science
Environment (WISE) y analizar la implementación didáctica de uno de esos proyectos con un grupo de estudiantes
de escuela secundaria de la ciudad de Córdoba (Argentina). Para alcanzar estos objetivos se evaluó la
potencialidad de los proyectos a través del método de análisis de contenido y se caracterizaron las producciones
argumentativas escritas por los alumnos de acuerdo al modelo de Toulmin. El análisis de contenido permitió
determinar la idoneidad de la plataforma virtual para la indagación científica y, en función de esto, seleccionar un
proyecto específico para trabajar en el aula. Los estudiantes participaron activamente de las tareas propuestas y
sus producciones argumentativas tuvieron un grado de complejidad alto. The purposes of this study were to assess projects included in the Web-based Inquiry Science Environment (WISE)
and analyze the implementation of a teaching proposal based on one of these projects in a secondary school in
the city of Córdoba (Argentina). In order to achieve this objectives, two activities were carried out, the
potentiality of the projects was assesed through a content analysis method and the argumentative productions
written by the students were characterized using Toulmin Model. The content analysis method allowed us to
determine the suitability of the virtual platform for scientific inquiry and, then, choose a specific project to work
in the classroom. The students actively took part in the proposed activities and their argumentative productions
had a high degree of complexity.
Subjects
TIC; WISE; análisis de contenido; modelo de Toulmin; educación secundaria; ICT; content analysis; Toulmin model; secondary educationCollections
- REurEdC nº 3 (2017) [12]