• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 14 (2017)
  • REurEdC nº 3 (2017)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 14 (2017)
  • REurEdC nº 3 (2017)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Propuesta de un marco para la secuenciación didáctica de Controversias Socio-Científicas. Estudio con dos actividades alrededor de la genética

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/19510

ISSN: 1697-011X

Files
7-3585-Domenech.pdf (925.6Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Proposal of a frame for designing didactic activities on Socio-Scientific Issues. Study with two activities on genetics
Author/s
Domènech-Casal, Jordi
Date
2017
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias - 2017, 14 (3) - pp . 601-620
Abstract
Aprender ciencia en contexto implica aprender a transferir modelos a situaciones reales y tomar decisiones. En la enseñanza de las ciencias, este enfoque tiene su exponente en el trabajo con controversias socio-científicas (CSC), una metodología didáctica que se revela compleja en su aplicación y evaluación. Se propone un marco metodológico para estandarizar el trabajo y evaluación de actividades de controversia socio-científica, en el marco de dinámicas de comunicación de distintos tipos (lectura, comunicación oral y escritura). El marco propuesto ofrece distintos andamios didácticos como apoyo para el desarrollo y evaluación de habilidades científicas del alumnado, como el uso de datos, la transferencia de modelos a contextos relevantes, o la argumentación, o el léxico partiendo de un dilema. Se han desarrollado y aplicado dos actividades para testar el marco metodológico. Los resultados indican que el uso del marco propuesto permite promover y evaluar habilidades de razonamiento científico en el marco de las CSC.
 
Learning science in context implies learning to transfer scientific models to real scenarios and make decisions. In science education, this aspect is well represented by science learning activities around controversial socioscientific issues (SSI), a pedagogical approach that entails implementation and assessment considerations. We propose a methodological frame to standardize activities about socio-scientific controversies in the frame of different communication dynamics (reading, speaking, and writing). The proposed frame contains several scaffolds for learning and assessment scientific skills, such as using data, transferring models to relevant contexts, use of the vocabulary and scientific argumentation in the frame of a dilemma. Two model activities following the proposed frame have been designed. The results indicate that the proposed methodological frame allows to promote and assess scientific thinking skills in the context of learning SSIs.
 
Subjects
controversias socio-científicas; evolución; ensayo; andamios lingüísticos; contexto; socio-scientific; issues; assessment; essay; linguisticscaffolds; context
Collections
  • REurEdC nº 3 (2017) [12]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support