Estudio de una salida urbana para el aprendizaje de la geología de bachillerato

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/20775
DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i2.2107
ISSN: 1697-011X
Files
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Educational study of an urban trip for the learning of geology at highschool
Date
2018-04Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2018, Vol. 15 (2) 2107Abstract
En este estudio se presenta una propuesta didáctica para la enseñanza de la geología llevada a cabo
con un grupo de estudiantes de 1º de Bachillerato: una salida urbana como recurso para trabajar las rocas y los
procesos petrogenéticos. Con el conjunto de actividades que envuelven a la salida (anteriores, durante y
posteriores a ella) se pretende que el alumnado adquiera competencias y contenidos del currículo y para ello se ha
trabajado mediante la metodología de resolución de problemas. La intervención se ha realizado en Orduña
(Bizkaia) y, en este trabajo, además de describir la secuencia didáctica utilizada, se analizan los resultados
obtenidos mediante diferentes instrumentos de evaluación, y se plantean varias conclusiones que pueden servir
para su utilización futura por el profesorado. This paper presents an educational proposal for the teaching of geology developed for a group of
high school students: a urban trip as a resource to learn about rocks and petrogenetic processes. The aim of the
activities related to the field trip (activities made before, during, and after the outing) is that the students achieve
the competences and contents on the curriculum, and, in order to accomplish that goal, a method of problem
solving has been used. The intervention has taken place in Orduña (Biscay), with pupils from the school Ntra.
Sra. de la Antigua located in that city; and this paper includes the description of the didactic sequence used and
the discussion about the results obtained by different assessment tools.
Subjects
didáctica de la geología; propuesta didáctica; salida urbana; evaluación; didactics of geology; educational proposal; urban trips; evaluationCollections
- REurEdC nº 2 (2018) [13]