• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Pragmalingüística
  • Pragmalingüística nº 26 (2018)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Pragmalingüística
  • Pragmalingüística nº 26 (2018)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Conciencia metapragmática en niños entre 7 y 12 años que presentan trastorno específico del lenguaje, trastorno por déficit atencional y desarrollo típico del lenguaje

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/21148

DOI: 10.25267/Pragmalinguistica.2018.i26.06

ISSN: 1133-628X

Files
document(4).pdf (405.2Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Metapragmatic awareness in children between 7 and 12 years-old, with specific language disorder, attention deficit disorder and typical language development
Author/s
Galindo Mercado, Vanessa Nicole; Pérez Herrera, Denisse Yoconda; Bernal Ruiz, Francisca Nury
Date
2018
Source
PRAGMALINGÜÍSTICA - 2018, v. 26 pp. 109-130
Abstract
Este estudio tiene por objetivo describir el desarrollo de la Conciencia Metapragmática en niños de entre 7 y 12 años diagnosticados con Trastorno Específico del Lenguaje (TEL) y Trastorno por Déficit Atencional (TDA), comparados con un grupo control con Desarrollo Típico (DT), se utiliza el Instrumento de Evaluación de la Conciencia Metapragmática (CMP). Los resultados señalan que los niños con TEL presentan un comportamiento epipragmático en todos los rangos etarios estudiados. En cambio, los niños con TDA a medida que aumentan en edad, manifiestan un desarrollo similar al grupo control, logrando conductas metapragmáticas en la mayoría de los ítems de la prueba. En cuanto a los diferentes tipos de ejercicios que componen la prueba CMP, sólo se observa diferencia significativa en el ítem de diálogo observado entre los grupos TEL y DT. Demostrando que no todos los ítems presentan el mismo nivel de dificultad para los niños evaluados.
 
This study aims to describe the development of Metapragmatic awareness in children between the ages of 7 and 12, who have been diagnosed with Specific Language Impairment (SLI) and Attention Deficit Disorder (ADD). In order to do so, they are compared to a control group of children with Typical Development (TD). To this end, the Metapragmatic Consciousness Assessment Test (CMP, for its acronym in Spanish) is used. The results show that children with SLI have epipragmatic behaviour in all age ranges studied. In contrast, children with ADD, as they age, develop similarly to the control group, achieving metapragmatic behaviours in most test items. As for the different types of exercises that make up the CMP test, a significant difference is observed in the dialogue item between the SLI and TD groups. The aforementioned result/evidence shows that not all items present the same level of difficulty for the assessed children.
 
Cette étude vise à décrire le développement de la Conscience Métapragmatique chez les enfants âgés de 7 à 12 ans diagnostiqués avec des Troubles Spécifiques du Langage et des Troubles du déficit de l’attention en comparaison avec un groupe témoin présentant un Développement Normal du Langage. Pour cela, on utilise l'instrument d'évaluation de la Conscience Métapragmatique. Les résultats indiquent que les enfants atteints de TSL présentent un comportement épipragmatique dans toutes les tranches d'âge étudiées. En revanche, les enfants atteints de TDA montrent, à mesure qu'ils grandissent, une évolution similaire au groupe témoin, parvenant à des comportements métaliguistiques dans la plupart des éléments du test. Quant aux différents types d'exercices qui composent l’évaluation, la seule différence significative est observée dans l’élément de dialogue observé entre les groupes TSL et les groupes DNL, démontrant que tous les éléments ne présentent pas le même niveau de difficulté pour chacun des enfants évalués.
 
Subjects
conciencia metapragmática; trastorno específico del lenguaje; trastorno por déficit atencional; desarrollo típico del lenguaje; metapragmatic awareness; specific language disorder; attention deficit disorder; typical language development; conscience métapragmatique; trouble spécial du langage; trouble du déficit de l’attention; développement normal du langage
Collections
  • Pragmalingüística nº 26 (2018) [23]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support