• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Role of emotional intelligence on rock climbing performance

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/21626

DOI: 10.5232/ricyde2019.05706

ISSN: 1885-3137

Files
2019_153.pdf (332.3Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
El rol de la inteligencia emocional en el rendimiento en escalada
Author/s
Garrido-Palomino, Inmaculada; España Romero, VanesaAuthority UCA
Date
2019-07
Department
Didáctica de la Educación Física, Plástica y Musical
Source
RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte - 2019, Vol. XV n. 57 pp. 284-294
Abstract
Purpose: To investigate the association between emotional intelligence (EI) and self-reported climbing ability. Methods: Redpoint climbing ability was used as an indicator of rock climbing performance and EI were assessed as ability and a trait using two different questionnaires MSCEIT and SSEIT in forty-three climbers (15 females and 28 males). ANOVA was used to analyse differences between male and female and advanced and elite climbers in EI parameters in both questionnaires. The analyses were also adjusted by age using ANCOVA. Results: Linear regression analysis revealed that there are no differences between trait EI and climbing performance, but we found the component `Facilitation Thought’ of EI measured as ability was inversely associated with the highest red-point ability. Conclusion: Our results suggest that elite climbers do not use their emotions to facilitate thinking as much as expert climbers, which is positively related to performance. Future researches should direct to investigate how elite climbers manage their emotions.
 
Objetivo: Investigar la asociación entre la inteligencia emocional (IE) y el nivel de escalada autoinformada. Método: Se usó el nivel de escalada ensayado como un indicador del rendimiento de la escalada en roca y se evaluó en cuarenta y tres escaladores (15 mujeres y 28 hombres) la IE como habilidad tanto como rasgo, utilizando dos cuestionarios diferentes MSCEIT y SSEIT. Se utilizó un ANOVA para analizar las diferencias entre los escaladores masculinos y femeninos y avanzados y élite en los parámetros de IE en ambos cuestionarios. Los análisis también se ajustaron por edad utilizando un ANCOVA. Resultados: El análisis de regresión lineal reveló que no hay diferencias entre el rasgo IE y el rendimiento en escalada, pero encontramos que el componente´facilitación del pensamiento´ de IE como habilidad estaba inversamente asociado con un mayor nivel de escalada ensayada. Conclusión: Nuestros resultados sugieren que los escaladores de élite no usan sus emociones para facilitar el pensamiento, en relación con los escaladores expertos, lo que se relaciona positivamente con el rendimiento. Las investigaciones futuras deben dirigirse a investigar cómo los escaladores de élite manejan sus emociones
 
Subjects
MSCEIT; SSEIT; emotions; trait; climbing ability; emociones; rasgo; nivel de habilidad de escalada
Collections
  • Artículos Científicos [4821]
  • Articulos Científicos Did. E. Fis. [185]
  • Artículos Científicos INIBICA [491]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support