• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Análisis bibliográfico de la gamificación en Educación Física

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/21708

DOI: 10.24310/riccafd.2019.v8i1.5770

ISSN: 2255-0461

Files
2019_224.pdf (667.4Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Bibliographical analysis of gamification in Physical Education
Author/s
Escaravajal Rodríguez, Juan Carlos; Martín Acosta, FátimaAuthority UCA
Date
2019
Source
Rev.Ib.CC. Act. Fís. Dep. 2019; 8(1): 97-109
Abstract
El objetivo del presente trabajo consiste en revisar, recopilar y analizar la bibliografía relacionada con la gamificación en el área de la Educación Física. Se realizó un revisión documental de los artículos publicados hasta septiembre de 2018 en las siguientes bases de datos: Dialnet, EBSCOhost, Google Scholar y Web of Science. Las palabras clave utilizadas fueron: gamificación, educación física, gamification y physical education. De esta búsqueda se obtuvieron un total de 93 artículos, posteriormente se llevo a cabo un proceso de selección final, obteniendo 19 trabajos. Los criterios de inclusión fueron: (1) artículos originales; (2) escritos en castellano o inglés; (3) que traten sobre cualquier aspecto de la gamificación en el área de Educación Física. En los resultados se observó que los primeros artículos de esta temática aparecieron en 2015 con presencia del 33,3% sobre total analizado. En relación a la tipología, principalmente son experiencias (42,1%), seguidos de propuestas (31,6%). Por último, las etapas educativas más presentes son la E.S.O. con un 52,2%, seguida del ámbito universitario con un 26,1%. En base a los resultados, se observan datos positivos, debido a que, posiblemente, cada vez más docentes e investigadores son más conscientes de los beneficios de la gamificación como herramienta educativa. Además, este trabajo es un útil recurso para profesionales interesados en esta temática, ya que pueden acceder de forma sencilla a todos los artículos existentes hasta el momento.
 
The aim of this project consists on reviewing, compiling and analyzing the bibliography incidental to the gamification in the area of Physical Education. A documentary review was conducted, including all the articles published until September 2018 in the following databases: Dialnet, EBSCOhost, Google Scholar and Web of Science. The keywords were: gamificación, Educación Física, gamification, Physical Education. A total of 93 articles were found, and after a selection procedure, we obtained 19 articles. The inclusion criteria were: (1) original articles; (2) written in either spanish or english; (3) articles dealing with anything related to the topic of gamification in Physical Education. In the results can be found that some of the first articles appeared in 2015, which represent a 33,3% of the total. Related to the typology, they are mostly experiences (42,1%), followed by proposals (31,6%). Lastly, the most common educational stages are: E.S.O. (52,2%), followed by the university area (26,1%). According to these results some positive data can be seen due to the possibility that teachers and researchers are more aware of the gamification benefits as an educational tool. Furthermore, this project is useful for everyone interested in this topic, as it makes all articles related thus far easily accessible.
 
Subjects
revisión bibliográfica; metodologías activas; innovación; juego; rol; bibliographic review; active methodology; innovation; game
Collections
  • Artículos Científicos [4803]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support