• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Análisis de la implementación de un programa educativo basado en la metodología mobile learning

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/21744

DOI: 10.17851/1983-3652.12.2.172-201

ISSN: 1983-3652

Files
2019_263.pdf (826.6Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Analysis of the implementation of an educational program based on the mobile learning methodology
Author/s
Romero Oliva, Manuel FranciscoAuthority UCA; Jiménez Fernández, RafaelAuthority UCA; Heredia Ponce, HugoAuthority UCA
Date
2019-05
Department
Didáctica de la Lengua y la Literatura
Source
Texto Livre: Linguagem e Tecnologia v. 12, n. 2 (2019) pp. 172-201
Abstract
Este estudio analiza la repercusión de la metodología m-learning en los procesos de nivelación de la competencia gramatical entre estudiantes universitarios. El diseño cuasi experimental se llevó a cabo con una muestra de 128 estudiantes del Grado en Educación Primaria de la Universidad de Cádiz, distribuidos en grupo control (64 estudiantes) y experimental (64 estudiantes). El desarrollo del experimento se centró en el uso de una aplicación móvil durante siete semanas en las que se desarrollaron diversos foros virtuales para conocer la opinión de los estudiantes. La idoneidad de la aplicación se contrastó mediante un cuestionario de Technology Acceptance Model (TAM), que evidenció un alto índice de eficacia. Los resultados muestran una diferencia significativa en el proceso pretest-postest tanto entre grupos como intragrupo experimental. El estudio concluye con una matriz DAFO que sirve de referencia para una posible réplica de la implementación del programa en otros contextos.
 
This study analyzes the repercussion of the m-learning methodology in the process of levelling the grammatical competence among the university students. The quasi-experimental design was carried out with a sample of 128 students of the Primary Education Degree from the University of Cádiz. These students were laid out in two groups: the first group was a control group (64 students) and the second was an experimental one (64 students). The development of the experiment was focused on the use of a mobile device application and it lasted seven weeks, in which various virtual forums emerged in order to know the opinion of the students. The suitability of the application was checked out using a Technology Acceptance Model (TAM) questionnaire, which showed a high efficiency index. The results reveal a significant difference between the pretest and the posttest process, both in the groups and in the experimental intragroup. The study concludes with a SWOT matrix that might be a support, as a reference, for a possible replication of the program's implementation in other contexts.
 
Subjects
m-learning; dispositivos móviles; competencia gramatical; formación inicial; mobile devices; grammatical competence; initial training
Collections
  • Artículos Científicos [4231]
  • Articulos Científicos Did. Leng. Lit. [115]
Atribución 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Atribución 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support