Análisis de la implementación de un programa educativo basado en la metodología mobile learning

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/21744
DOI: 10.17851/1983-3652.12.2.172-201
ISSN: 1983-3652
Files
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Analysis of the implementation of an educational program based on the mobile learning methodology
Date
2019-05Department
Didáctica de la Lengua y la LiteraturaSource
Texto Livre: Linguagem e Tecnologia v. 12, n. 2 (2019) pp. 172-201Abstract
Este estudio analiza la repercusión de la metodología m-learning en los
procesos de nivelación de la competencia gramatical entre estudiantes universitarios. El
diseño cuasi experimental se llevó a cabo con una muestra de 128 estudiantes del Grado
en Educación Primaria de la Universidad de Cádiz, distribuidos en grupo control (64
estudiantes) y experimental (64 estudiantes). El desarrollo del experimento se centró en el
uso de una aplicación móvil durante siete semanas en las que se desarrollaron diversos
foros virtuales para conocer la opinión de los estudiantes. La idoneidad de la aplicación se
contrastó mediante un cuestionario de Technology Acceptance Model (TAM), que
evidenció un alto índice de eficacia. Los resultados muestran una diferencia significativa
en el proceso pretest-postest tanto entre grupos como intragrupo experimental. El estudio
concluye con una matriz DAFO que sirve de referencia para una posible réplica de la
implementación del programa en otros contextos. This study analyzes the repercussion of the m-learning methodology in the
process of levelling the grammatical competence among the university students. The
quasi-experimental design was carried out with a sample of 128 students of the Primary
Education Degree from the University of Cádiz. These students were laid out in two
groups: the first group was a control group (64 students) and the second was an
experimental one (64 students). The development of the experiment was focused on the
use of a mobile device application and it lasted seven weeks, in which various virtual
forums emerged in order to know the opinion of the students. The suitability of the
application was checked out using a Technology Acceptance Model (TAM) questionnaire,
which showed a high efficiency index. The results reveal a significant difference between
the pretest and the posttest process, both in the groups and in the experimental
intragroup. The study concludes with a SWOT matrix that might be a support, as a
reference, for a possible replication of the program's implementation in other contexts.