• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La formación inicial docente en una universidad chilena: estudiando el ámbito emocional

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/21853

DOI: 10.19053/22160159.v10.n25.2019.8931

ISSN: 2216-0159

ISSN: 2462-8603

Files
2019_317.pdf (449.6Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Author/s
Sánchez Calleja, LauraAuthority UCA
Date
2019-09
Department
Didáctica
Source
Praxis & Saber, 10(24), 217-242.
Abstract
Para alcanzar el desarrollo integral del alumnado, el ámbito emocional se hace necesario en la formación inicial del profesorado. Partiendo de esta premisa, se presenta una investigación realizada en la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación de Santiago de Chile, con el objetivo de conocer qué y cómo se trabaja dicho ámbito mediante un estudio de caso múltiple, con una metodología mixta de investigación. Para ello, se cuenta con un grupo de estudio de seis profesoras seleccionadas a través de un muestreo deliberativo. Los resultados arrojan que todas las profesoras incluyen el ámbito emocional en sus aulas y lo consideran primordial para la formación docente. Atienden a las cinco competencias emocionales según Bisquerra. Las prácticas que ponen en acción son diversas y la mayoría de ellas coinciden en reflexiones escritas, diálogos y ejercicios corporales.
 
In order to achieve the integral development of students, the emotional field is needed in initial teacher training. On the basis of that postulate, a research carried out at the Metropolitan University of Educational Sciences in Santiago, Chile, is presented. The objective is to know the subjects and the functioning of this field through a multiple case study using a mixed method research. To this end, a group of six teachers was selected by means of a deliberate sampling. The results reveal that all of the teachers include the emotional field in their classrooms, and they consider it essential in teacher training. They respond to the five emotional competencies enunciated by Bisquerra. The practices that they implement are diverse and most of them overlap in written reflections, dialogues, and bodily exercises.
 
Subjects
competencias emocionales; competencias del docente; educación emocional; educación superior; emotional competencies; teachers’ competencies; emotional education; higher education
Collections
  • Artículos Científicos [4841]
  • Articulos Científicos Didáctica [217]
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Atribución-NoComercial 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support