Construcción y validación de un cuestionario para la evaluación del uso de las TIC en los centros educativos de secundaria

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Development and validation of a questionnaire for evaluating the impact of ICT in secondary schools
Date
2018-12Source
Digital Education Review – Number 34 December 2018Abstract
The incorporation of ICT in the classroom should be a reality, however there is still a way to
go, hence the importance of evaluating its current impact on educational centers. This
study presents a questionnaire designed for the "Evaluation of the use of ICT in schools"
from the perspective of the students. For its validation, two studies were carried out in 10
Secondary Education centers in Andalusia, obtaining a total sample of 1260 participants
(630 in each study). The results showed that the instrument has adequate psychometric
properties. In study 1, Cronbach's Alpha stands at 0.92. An exploratory factorial analysis
was performed using the Maximum Likelihood extraction procedure and a Promax rotation.
The estimated solution was composed of 6 factors (KMO=0.891, Bartlett's test p <0.001,
variance=42.7%). In study 2, the index of goodness of fit and error for the model obtained
and tested were adequate (RMSR=0.064, RMSEA=0.072, NNFI=0.90, CFI=0.91, GFI=0.72,
AGFI=0.70). As a conclusion, it would be interesting to extend this study to other
educational levels and to make a comparative study of the existing reality in our
educational system regarding the use and management of ICT. La incorporación de las TIC en las aulas debería ser una realidad, sin embargo aún queda
camino por recorrer, de aquí la importancia de evaluar su actual impacto en los centros
educativos. Este estudio, presenta un cuestionario diseñado para la “Evaluación del uso de
las TIC en los centros educativos” desde la perspectiva del alumnado. Para su validación se
realizaron dos estudios en 10 centros de Educación Secundaria de Andalucía obteniendo
una muestra total de 1260 participantes (630 en cada estudio). Los resultados mostraron
que el instrumento presenta unas propiedades psicométricas adecuadas. En el estudio 1, el
Alpha de Cronbach se sitúa en 0.92. Se realizó un análisis factorial exploratorio utilizando el
procedimiento de extracción de Máxima Verosimilitud y una rotación Promax. La solución
estimada estaba compuesta por 6 factores (KMO=0.891; test de Bartlett p<0.001;
varianza=42,7%). En el estudio 2, los índices de bondad de ajuste y error para el modelo
obtenido y puesto a prueba fueron adecuados (RMSR=0.064; RMSEA=0.072; NNFI=0.90;
CFI=0.91; GFI=0.72; AGFI=0.70). Como conclusión, sería interesante extender este
estudio a otros niveles educativos y realizar un estudio comparativo de la realidad existente
en nuestro sistema educativo en lo que al uso y manejo de las TIC se refiere.
Subjects
Educación secundaria; evaluación; TIC; validación de cuestionario; ICT; questionnaire validation; Secondary education; evaluationCollections
- Artículos Científicos [4817]