• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Usando el modelo de la clase invertida en ciencias de la educación – ¿Cambiar las tornas es el camino a seguir?

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/21894

DOI: 10.17561/ae.v20i2.10

ISSN: 1137-8778

ISSN: 2341-4847

Files
2019_351.pdf (565.5Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Using the flipped classroom model in teacher education –Is turning the tables the way forward?
Author/s
Rodríguez Pastor, CristinaAuthority UCA; Howard Howard, Laura JaneAuthority UCA
Date
2018
Department
Didáctica de la Lengua y la Literatura
Source
Aula de Encuentro, nº 2, volumen 20, pp.197- 220
Abstract
Este artículo presenta un proyecto de clase invertida que se llevó a cabo en el grado de Educación Primaria en la Universidad de Cádiz. La iniciativa respondía a la necesidad de introducir una nueva forma de trabajo, dado que los alumnos reaccionan con mayor nivel de interés e implicación hacia dinámicas prácticas que hacia la clase teórica tradicional. Nuestro objetivo era intentar solucionar algunos de los problemas a los que nuestros alumnos se enfrentaban, como la dificultad de mantener su atención durante la clase teórica, intentado asimilar los conceptos mientras toman apuntes y perderse durante las explicaciones por trabajar a un ritmo distinto que el resto del grupo. Estos alumnos se beneficiarían de trabajar con el material antes de clase en casa a su propio ritmo, liberando así tiempo de clase para actividades colaborativas y prácticas que ejemplifiquen y amplíen conceptos. Analizamos los aspectos clave de esta metodología, prestando especial atención a las ventajas y dificultades a las que nos hemos enfrentado durante su implementación.
 
This paper presents a flipped classroom project carried out on the Primary Education degree in the University of Cadiz. The initiative responded to the need to introduce a new way of working as students react with a higher level of interest and involvement to practical dynamics than to the traditional theory class. Our aim was to try and solve some of the problems that our students were facing, such as difficulty in maintaining their focus during a theory class, trying to assimilate the concepts at the same time as they take notes and losing the thread during the explanations because they work at a different rate than the rest of the group. These students would benefit from working with the material before the class at home and at their own pace, freeing up class time for collaborative, practical activities to exemplify and expand the concepts. We analyse the key aspects of this methodology, paying special attention to the advantages and difficulties we faced during its implementation.
 
Subjects
Clase invertida; aprendizaje cooperativo; metodología; Flipped classroom; cooperative learning; methodology
Collections
  • Artículos Científicos [4821]
  • Articulos Científicos Did. Leng. Lit. [127]

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support