• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Shame (2011) de Steve McQueen. El cine en segundo grado: la hipertextualidad

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/21900

ISSN: 2172-0150

Files
2019_356.pdf (1.878Mb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Shame (2011) by Steve McQueen. Cinema in the second degree: Hypertextuality
Author/s
Díaz Gito, Manuel AntonioAuthority UCA
Date
2019
Department
Filología Clásica
Source
Fotocinema, nº 19 (2019)
Abstract
El objetivo de este trabajo es proponer la existencia de una relación transtextual de hipertextualidad entre Shame (2011), película dirigida por el director británico Steve McQueen, y American Psycho de Mary Harron (2000), adaptación cinematográfica de la novela homónima de Bret Easton Ellis (1991). El fundamento de esta hipótesis descansa tanto en la similitud de los respectivos argumentos y de los recursos cinematográficos (estructurales, transtextuales y retóricos) empleados en las dos películas, como en la intención artística de los cineastas. En un trabajo subsiguiente, se identificará y analizará una serie de citas intertextuales de diferente procedencia también presentes en el filme de McQueen. La superposición de diferentes discursos convierte a Shame en un rico palimpsesto transtextual que proyecta su propio significado a partir de la suma de las significaciones de sus textos subyacentes. Parafraseando la fórmula del semiólogo literario francés Gérard Genette, cuya metodología ha servido de base para el análisis, Shame de Steve McQueen resulta un buen testimonio de “cine en segundo grado”.
 
The aim of this paper is to suggest the existence of a transtextual relationship of hypertextuality between Shame (2011), a film by the British director Steve McQueen, and American Psycho (2000) by Mary Harron (on the novel by Bret Easton Ellis [1991]). Firstly, this thesis is supported both by the similarity of the plots and the filmmaking elements, as well as by the artistic intention of their directors. In a subsequent second part of this essay, another series of intertextual allusions from different sources in McQueen’s film will be identified and analysed. As a result, the film becomes a meaningful transtextual palimpsest which provides its own meaning from the combination of meanings of its underlying texts. Paraphrasing Gérard Genette’s words, the French literary theorist whose methodology has been used in the present analysis, Steve McQueen’s Shame is a good example of “cinema in the second degree”.
 
Subjects
Transtextualidad; Hipertextualidad; Gérard Genette; Shame; Steve McQueen; American Psycho; Mary Harron; Bret Easton Ellis; Transtextuality; Hypertextuality
Collections
  • Artículos Científicos [4821]
  • Articulos Científicos Fil. Clas. [229]
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support