• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • RESED Revista de Estudios Socioeducativos
  • RESED nº7 (2019)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • RESED Revista de Estudios Socioeducativos
  • RESED nº7 (2019)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Líneas de políticas y estrategias de educación al trabajar con jóvenes universitarios en situación de diferencia y desigualdad

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/22303

DOI: 10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2019.i7.14

ISSN: 2341-3255

Files
RESED nº7 (2019) 201-215 .pdf (564.1Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Policy guidelines and educational strategies when working with university youths under conditions of disparity and inequality
Author/s
Ofelia Chaile, Marta
Date
2019
Source
Revista de Estudios Socioeducativos nº7 (2019) pp.201-215
Abstract
En el trabajo se trazan líneas de políticas y estrategias de un proceso educativo, a modo de propuesta de desarrollo en una universidad cuyos estudiantes mayoritariamente proceden de contextos de desigualdad social y de diversidad cultural, lo que obra de modo desfavorecedor para el aprendizaje. Se parte de referenciar las condiciones de carencias en el medio local, recurriendo a estudios e informes de investigación. Ello a su vez articula con la configuración de la matriz de los estudiantes ingresantes a los profesorados en ciencias, observándose sus limitaciones en la comprensión e interpretación cultural simbólica. Se manejan los conceptos de alfabetización académica y de habilitación política como metas de logro. El trabajo avanza integrando aportes conceptuales de la antropología cultural y de la justicia distributiva, con los cuales se fundamenta la necesidad de revisar criterios de la tarea pedagógica en la universidad.
 
In the work, lines of policies and strategies are drawn from an educational process, as a development proposal in a university whose students mostly come from contexts of social inequality and cultural diversity, which works in a way that is unfavorable for learning. Reference is made to the lack of conditions in the local environment, using studies and research reports. This in turn articulates with the matrix´s configuration of students entering to the science teacher´s careers, observing its limitations in the understanding and cultural symbolic interpretation. The concepts of academic literacy and political empowerment are managed as goals of achievement. The work advances integrating conceptual contributions of cultural anthropology and distributive justice, with which the need to revise criteria of the pedagogical task in the university is based. Finally, an educational and cultural policy of improvement is promoted.
 
Subjects
políticas y estrategias educativas; desigualdad social; diferencia cultural; habilitación política; aula universitaria; educational policies and strategies; social inequality; cultural difference; political empowerment; university classroom
Collections
  • RESED nº7 (2019) [22]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestions