• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • RESED Revista de Estudios Socioeducativos
  • RESED nº8 (2020)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • RESED Revista de Estudios Socioeducativos
  • RESED nº8 (2020)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Calidad educativa en México: Una realidad estratificada

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/23874

DOI: 10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2020.i8.20

ISSN: 2341-3255

Files
RESED nº8 282-293 Calidad educativa en mexico.pdf (161.0Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Educational quality in México: A stratified reality
Author/s
Lara Carreón, Laura Cecilia; Mendoza Meraz, Gerónimo; Rivera Herrera, Isaías Ramón
Date
2020-07
Source
RESED. Revista de Estudios Socioeducativos. Núm.8 (2020): Radiografía de la Innovación Educativa en el S.XXI pp. 282-293
Abstract
El objetivo del siguiente artículo es evidenciar la situación académica que actualmente viven los niños, niñas y adolescentes en situaciones vulnerables, que son referidos a instituciones de protección y cuidado en México. Se aplicó una prueba piloto en una primaria de Chihuahua para analizar la viabilidad de un instrumento sobre desempeño en matemáticas. Los participantes provienen tanto de familias como de casa hogar. Aunque los resultados no permitieron determinar si el instrumento es viable, se encontró que las condiciones en las que se desenvuelven los estudiantes no son óptimas para su desarrollo, mostrando además un desempeño académico bajo. Las conclusiones destacan la importancia de establecer acciones enfocadas a mejorar la evaluación de los centros de protección y cuidado, así como la adecuación al protocolo para integrar a los menores en la escuela, con el fin de proteger y preservar sus derechos a un pleno desarrollo físico, mental, emocional y social.
 
In This paper is aim to highlight the current academic context that children and youth in vulnerability are going through when they are referred to an institutional care in México. A pilot test was applied in an elementary school in Chihuahua to analyze the viability of a mathematics performance instrument. While some participants came from families, other came from institutional care. Although the results did not allow to prove the instrument’s validity, it was found that the environment of the participants is not the best for their development, in addition to low academic performance. The conclusions emphasize the relevance of stablish actions focus on improve the institutional care evaluations, as much as protocol improvements to incorporate the minors to school, in order to protect and preserve their rights to full physical, mental, emotional and social development.
 
Subjects
Niños, niñas y adolescentes; Centros de protección y cuidado; Declaración de los Derechos de los Niños; Desempeño académico; Children and youth; Institutional care; Children's Rights; Academic performance
Collections
  • RESED nº8 (2020) [24]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support