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dc.contributor.authorGintsburg, Sarali
dc.date.accessioned2020-12-23T11:22:00Z
dc.date.available2020-12-23T11:22:00Z
dc.date.issued2020-03
dc.identifier.issn1133-8571
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10498/24128
dc.description.abstractIn this paper I continue to examine the oral tradition of the Jbala (northern Morocco) from the cognitive perspective. I use the notions of frame (topics or scenes) and script (formulaic language), to demonstrate how the process of poetic creation works in actual time. For this purpose, I propose to look at the genre of ayyu, a short improvised oral poetic genre intrinsic to the Jbala region. I start with an introductory section, where I briefly present the field of cognitive poetics, relevant terminology used by scholars working in this field, and discuss last advances in it. Then I turn to the oral poetry of the Jbala and demonstrate how exactly frames and scripts operate when poetry is performed live. Further, I analyze in detail several frames, typical of Jebli poetry together with the scripts associated with them, and then summarize my findings in the concluding section of the paper.es_ES
dc.description.abstractEn este artículo presentamos la tradición oral de la región de Jbala (norte de Marruecos) desde una perspectiva cognitiva. Empleamos las nociones de «marco» (temas o escenas) y «guión» (lenguaje formulaico) para demostrar cómo funciona el proceso de creación poética en tiempo real. Nos centraremos en el género de ayyu, un género de poesía oral corta, improvisada y autóctona de la región de Jbala. Empezaremos introduciendo brevemente el campo de la poética cognitiva, su terminología más relevante y los últimos avances. Después presentamos la poesía oral de la región de Jbala y examinamos cómo funcionan los «marcos» y los «guiones» en la poesía cantada. Asimismo, analizamos en detalle varios «marcos» típicos de la poesía jebli junto con los «guiones» asociados a ellos para terminar con unas conclusiones en las que presentamos nuestros hallazgos.es_ES
dc.formatapplication/pdfes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Cádizes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceAl-Andalus Magreb AAM,26(2019)17.1-23es_ES
dc.subjectArabic languagees_ES
dc.subjectMoroccoes_ES
dc.subjectCognitive linguisticses_ES
dc.subjectFrameses_ES
dc.subjectScriptses_ES
dc.subjectFormulaic languagees_ES
dc.subjectLengua árabees_ES
dc.subjectMarruecoses_ES
dc.subjectLingüística cognitivaes_ES
dc.subjectMarcoses_ES
dc.subjectGuiónes_ES
dc.subjectLenguaje formulaicoes_ES
dc.titleA Cognitive Approach to Traditional Oral Poetry: Frames and Scripts in the Jebli Ayyues_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


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