dc.contributor.author | Cerqueira da Conceição, Elisabet | |
dc.contributor.author | Gomes de Moura, Luiz Enrique | |
dc.contributor.author | Freitas, Camila | |
dc.contributor.author | Sartoretto, Paola | |
dc.date.accessioned | 2021-01-12T10:55:51Z | |
dc.date.available | 2021-01-12T10:55:51Z | |
dc.date.issued | 2020-12 | |
dc.identifier.issn | 2255-3401 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10498/24177 | |
dc.description.abstract | This text is based on a conversation between members in
the Brazilian Landless Workers Movement, a film producer
and a media and communication researcher about the
production process of the documentary Chão (Landless).
Chão documents MST’s processes of land occupation and
the battles to gain rights to land in the state of Goiás
between 2014 and 2018. MST’s mobilization practices since
the emergence of the Movement in 1984 have been much
informed by Paulo Freire’s emancipatory pedagogy. The
Movement’s historically situated social action constructs
knowledge about reality at the same time that it changes
reality. The documentary is an example of participatory
media production in which the filmmaker and the militants
constructed a narrative together from their different
perspectives. This participatory process is used here as a
departure point to discuss the experiential dynamics of the
conscientization process from the different perspectives of
research, media production, and militancy. | es_ES |
dc.description.abstract | Este texto se basa en una conversación entre miembros
del Movimiento de Trabajadores sin Tierra de Brasil (MST),
una directora de cine y una investigadora en comunicación
sobre el proceso de producción del documental Chão
(Landless). Chão documenta los procesos de ocupación
de tierras del MST y las luchas para conseguir derechos
sobre la tierra en el estado de Goiás entre 2014 y 2018.
Las prácticas de movilización del MST desde el surgimiento
del Movimiento en 1984 han estado muy influidas por
la pedagogía emancipadora de Paulo Freire. La acción
social históricamente situada del Movimiento construye
conocimiento sobre la realidad al mismo tiempo que la
cambia. El documental es un ejemplo de producción de
medios participativos en el que el cineasta y los militantes
construyeron juntos una narrativa desde sus diferentes
perspectivas. Este proceso participativo se usa aquí como
punto de partida para discutir la dinámica experiencial
del proceso de concientización desde las diferentes
perspectivas de investigación, producción de medios y
militancia. | es_ES |
dc.format | application/pdf | es_ES |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.publisher | Universidad de Cádiz | es_ES |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.source | Commons. Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital (Vol.9 Num.2) pp. 186-210 | es_ES |
dc.subject | MST | es_ES |
dc.subject | Brazil | es_ES |
dc.subject | social movements | es_ES |
dc.subject | Chão | es_ES |
dc.subject | Brasil | es_ES |
dc.subject | movimientos sociales | es_ES |
dc.title | Our collective narrative was being constructed in the film production - A conversation at the crossroads between militants, media production and research | es_ES |
dc.title.alternative | Nuestra narrativa colectiva se estaba construyendo en la producción cinematográfica - Una conversación en la encrucijada entre los militantes, la producción mediática y la investigación | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es_ES |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.25267/COMMONS.2020.v9.i2.06 | |