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dc.contributor.authorCerqueira da Conceição, Elisabet
dc.contributor.authorGomes de Moura, Luiz Enrique
dc.contributor.authorFreitas, Camila
dc.contributor.authorSartoretto, Paola
dc.date.accessioned2021-01-12T10:55:51Z
dc.date.available2021-01-12T10:55:51Z
dc.date.issued2020-12
dc.identifier.issn2255-3401
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10498/24177
dc.description.abstractThis text is based on a conversation between members in the Brazilian Landless Workers Movement, a film producer and a media and communication researcher about the production process of the documentary Chão (Landless). Chão documents MST’s processes of land occupation and the battles to gain rights to land in the state of Goiás between 2014 and 2018. MST’s mobilization practices since the emergence of the Movement in 1984 have been much informed by Paulo Freire’s emancipatory pedagogy. The Movement’s historically situated social action constructs knowledge about reality at the same time that it changes reality. The documentary is an example of participatory media production in which the filmmaker and the militants constructed a narrative together from their different perspectives. This participatory process is used here as a departure point to discuss the experiential dynamics of the conscientization process from the different perspectives of research, media production, and militancy.es_ES
dc.description.abstractEste texto se basa en una conversación entre miembros del Movimiento de Trabajadores sin Tierra de Brasil (MST), una directora de cine y una investigadora en comunicación sobre el proceso de producción del documental Chão (Landless). Chão documenta los procesos de ocupación de tierras del MST y las luchas para conseguir derechos sobre la tierra en el estado de Goiás entre 2014 y 2018. Las prácticas de movilización del MST desde el surgimiento del Movimiento en 1984 han estado muy influidas por la pedagogía emancipadora de Paulo Freire. La acción social históricamente situada del Movimiento construye conocimiento sobre la realidad al mismo tiempo que la cambia. El documental es un ejemplo de producción de medios participativos en el que el cineasta y los militantes construyeron juntos una narrativa desde sus diferentes perspectivas. Este proceso participativo se usa aquí como punto de partida para discutir la dinámica experiencial del proceso de concientización desde las diferentes perspectivas de investigación, producción de medios y militancia.es_ES
dc.formatapplication/pdfes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Cádizes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceCommons. Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital (Vol.9 Num.2) pp. 186-210es_ES
dc.subjectMSTes_ES
dc.subjectBraziles_ES
dc.subjectsocial movementses_ES
dc.subjectChãoes_ES
dc.subjectBrasiles_ES
dc.subjectmovimientos socialeses_ES
dc.titleOur collective narrative was being constructed in the film production - A conversation at the crossroads between militants, media production and researches_ES
dc.title.alternativeNuestra narrativa colectiva se estaba construyendo en la producción cinematográfica - Una conversación en la encrucijada entre los militantes, la producción mediática y la investigaciónes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.25267/COMMONS.2020.v9.i2.06


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