An Analysis of Shared Grading in Co-Assessment Practices by Teachers and Students

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/24402
DOI: 10.7203/relieve.26.1.16567
ISSN: 1134-4032
Files
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Análisis de las calificaciones compartidas en la modalidad participativa de la evaluación colaborativa entre docente y estudiantes
Date
2020Department
DidácticaSource
RELIEVE. Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa 26(1), art. M6Abstract
Current trends in educational assessment in different branches of higher education share the common goal of uniting
learning with assessment. Most approaches and theoretical and practical developments in this field revolve around
four main factors: feedback, democratization, alignment and relevance. This paper proposes the use of co-assessment
as a means of ensuring dialogue-based, democratic and fairer evaluations. With co-assessment, the responsibility is
shared by the teacher and the students, who negotiate and agree on the appraisal of student tasks and, in this paper,
also on the awarded mark. The aim of this study is to analyse the relationship between a series of jointly agreed marks,
following the co-assessment of four tasks, and the marks that the teachers and students would each have individually
awarded. Two teachers and 100 students participated in the study, which follows a correlational design and analyses
significant statistical differences. The results show a strong correlation between the jointly agreed marks and those
assigned individually by the teacher, even though statistically significant differences were found between them.
Conversely, no statistically significant differences were identified between the joint marks and the marks assigned
individually by the students. These results call for reflection on the real possibility of adapting shared grading methods
to students in university frameworks, where the repercussions of awarded marks go far beyond formative goals. Dentro de la variedad existente en las tendencias actuales sobre la evaluación de estudiantes, se encuentra el propósito
común de relacionar evaluación y aprendizaje. La retroalimentación, la democratización, la coherencia y la relevancia
son cuatro tópicos aglutinadores sobre los que giran la mayoría de los planteamientos y avances teóricos y prácticos
en este ámbito. Como forma concreta de cristalizar una evaluación dialógica, democrática y justa, se propone la
modalidad participativa de la evaluación colaborativa en la que docentes y estudiantes se reparten la responsabilidad,
negociando y consensuando de forma conjunta el valor de las tareas y en nuestro caso, también la calificación final.
El propósito de este estudio, que ha involucrado a un total de 100 alumnos y 2 docentes, es precisamente la
comprobación del grado de relación existente entre las calificaciones compartidas de 4 tareas universitarias con las
que habrían aportado en solitario el docente y el grupo de estudiantes. Se ha seguido un diseño de investigación
correlacional y se ha comprobado la existencia de diferencias significativas. Los resultados muestran la estrecha
correlación entre las calificaciones compartidas y las calificaciones del docente, aunque se han hallado diferencias
estadísticamente significativas entre estas. Por otro lado, no se han encontrado diferencias entre las calificaciones
compartidas y las calificaciones de los estudiantes. Las repercusiones de estos resultados, hacen reflexionar, entre otras
cuestiones, sobre la posibilidad real de ajustar dichas calificaciones abiertas a la participación de los estudiantes en
contextos universitarios donde las repercusiones sobrepasan de largo el ámbito únicamente formativo.
Subjects
Grading; Student Evaluation; Teacher Student Relationship; Alternative Assessment; Educational assessment; co-assessment; Calificación; Evaluación de estudiantes; Relación de docentes y estudiantes; Evaluación alternativa; Evaluación educativaCollections
- Artículos Científicos [4817]
- Articulos Científicos Didáctica [217]