• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad
  • Reays vol.2 nº 02 (2020)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad
  • Reays vol.2 nº 02 (2020)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Impacto de la educación ambiental sobre docentes y alumnos. Doble intervención educativa

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/24497

DOI: 10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i2.2302

ISSN: 2659-708X

Files
Reays vol.2 nº 02 (2020) 2302.pdf (4.169Mb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Impact of environmental education on teachers and students. Double educational intervention
Author/s
Pérez-Mora, Antonio; Gértrudix Barrio, Felipe
Date
2020-12
Source
Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad 2(2), 2302
Abstract
Ante el conflicto que plantea el calentamiento global y la sobreexplotación de los recursos materiales, la necesidad de plantear nuevas alternativas en el modelo de producción de cara a un futuro más sostenible se hace cada día más imprescindible. Esto hace indispensable que existan estrategias de educación ambiental efectivas para desarrollar, tanto en las generaciones presentes como en las futuras, un sentido de cuidado y respeto para el entorno. El presente trabajo tiene como objetivo general medir el grado de concienciación y sensibilización de docentes y alumnos de Educación Infantil y Primaria en torno a la Economía Circular (EC), de manera transversal a través de diferentes herramientas. La metodología utilizada se encuentra bajo el paradigma mixto cuantitativocualitativo; cuantitativa mediante el uso del cuestionario y cualitativa a través de la observación participante y el registro de observación. De los resultados se infiere un interés mayoritario por los problemas medioambientales, si bien el conocimiento de ciertos términos, como alfabetización ecosocial, es escaso, entre los docentes. Además, se ha demostrado que la educación ambiental resulta motivadora para los alumnos, ya que se refuerza el sentido del aula como conjunto.
 
Faced with the conflict posed by global warming and the overexploitation of material resources, the need to propose new alternatives in the model of production for a more sustainable future is becoming more and more essential. This makes it essential that effective environmental education strategies exist to develop in both present and future generations a sense of care and respect for the environment. The present work seeks as a general objective to measure the degree of awareness and sensitization of teachers and students of kindergarten and primary education around the Circular Economy (CE), in a transversal way through different tools. The methodology that has been carried out is under the mixed quantitative-qualitative paradigm; quantitative through the use of the questionnaire and qualitative through participant observation and observation recording. From the results, a majority interest in environmental problems can be inferred, although knowledge of certain terms is low among teachers, such as eco-social literacy. Furthermore, it has been shown that environmental education is motivating for students, as it reinforces the sense of the classroom.
 
Subjects
Educación ambiental; Economía circular; Formación adicional; Concienciación; Sensibilización; Sensitivity; Raising awareness; Additional training; Circular economy; Environmental education
Collections
  • Reays vol.2 nº 02 (2020) [5]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support