• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 18 (2021)
  • REurEdC nº 2 (2021)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 18 (2021)
  • REurEdC nº 2 (2021)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Panorama de la robótica educativa a favor del aprendizaje STEAM

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/24729

DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i2.2301

ISSN: 1697-011X

Files
Revista Eureka 2301.pdf (940.9Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Overview of Educational Robotics for STEAM Learning
Author/s
Gonzalez-Fernández, Maria Obdulia; González-Flores, Yadira Alejandra; Muñoz-López, Claudia
Date
2021-04
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 18(2), 2301 (2021)
Abstract
Este artículo presenta un panorama de las diversas investigaciones e intervenciones educativas referidas a la robótica educativa y aprendizaje STEAM. Para esto se llevó a cabo una investigación documental, cualitativa interpretativa, en bases de datos especializadas. Se utilizaron los descriptores: robótica educativa, aprendizaje-robótica, STEAM-robótica, habilidades STEAM y pensamiento computacional. Como resultado se obtuvo el análisis de 105 documentos publicados del 2005 al 2019, se clasificaron de acuerdo con el idioma, ubicación geográfica, nivel educativo, tipo de estudio, temporalidad y tecnología utilizada. Las experiencias educativas se registran principalmente en el nivel primaria y secundaria. Se destacan los beneficios en cuanto al desarrollo de competencias de comunicación, trabajo en equipo, creatividad y resolución de problemas. Las metodologías didácticas empleadas son aprendizaje basado en problemas, proyectos y aprendizaje colaborativo, vivencial y lúdico, relacionadas con teorías construccionistas.
 
This article presents an overview of the various educational research and learning interventions referred to educational robotics and STEAM learning. For this, qualitative interpretive documentary research was carried out in specialized databases. Descriptors: educational robotics, learning-robotics, STEAM-robotics, STEAM skills, and computational thinking. As a result, the analysis of 105 documents published from 2005 to 2019 was obtained, they were organized according to language, geographic location, educational level, temporality, kind of investigation, and technology used. The educational experiences are mainly recorded in elementary and middle school levels. The benefits in terms of developing communication skills, teamwork, creativity, and problem-solving are highlighted. The didactic methodologies employed are problem-based learning, projects, and collaborative learning, experiential and playful learning, associated with constructionist theories.
 
Subjects
robótica educativa; STEAM; aprendizaje; construccionismo; pensamiento computacional; educational robotics; learning; constructionism; computational thinking
Collections
  • REurEdC nº 2 (2021) [12]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support