No solo fortificaciones. El patrimonio de Portobelo Su puesta en valor como producto turístico y potenciador del desarrollo regional

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URI: http://hdl.handle.net/10498/25054
DOI: 10.25267/TROCADERO.2020.V32.I1.19
ISSN: 0214-4212
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Portobello’s heritage. Not only fortress, but a potential tourism product and an enhancer of regional development.
Date
2021-05Source
Trocadero 32 (2020): EXTRAORDINARIO, 315-335Abstract
Las fortificaciones de Portobelo son sus edificaciones más conocidas. Existen otras como la Aduana, el
Hospital de San Juan de Dios, la iglesia de San Felipe, así como viviendas y puentes que forman parte
de su patrimonio inmueble y que resultan más desconocidas. A ello se suma la importancia que para
el patrimonio inmaterial tiene el Cristo Negro y las manifestaciones de religiosidad popular vinculadas a dicha imagen. Están además las cualidades de su bahía y la riqueza de su patrimonio natural.
Todo ello obliga a entender Portobelo como un paisaje cultural que precisa de actuaciones que lleven
a la puesta en valor de tales elementos a fin de crear un producto turístico que potencie el desarrollo
regional desde una perspectiva sostenible, que beneficie principalmente a la población local. The fortifications are the most known structures of Portobello. In contrast, there are several buildings not
well known, like the customs house, the church of San Felipe, as well as colonial houses and bridges that
belong to the rich, immovable heritage of the city. In addition, we must not forget other examples of intangible heritage like devotion manifestations linked to the Cristo Negro that are part of the popular identity.
Also, the bay’s water and the nature’s wealth are examples of one of the most important natural heritages
of Panama. All this compels us to understand Portobello as a cultural landscape. The city needs some interventions to increase the value of its cultural, intangible and natural heritage, in order to create a tourism
product. The sustainable management of these resources are necessary to support the local development.