• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Proyecto África «La Leyenda de Faro»: Efectos de una metodología basada en la gamificación sobre la motivación situacional respecto al contenido de expresión corporal en Educación Secundaria

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/26485

DOI: 10.47197/retos.v42i0.86124

ISSN: 1579-1726

ISSN: 1988-2041

Files
2022_086.pdf (233.7Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Africa Project «La Leyenda de Faro»: Effects of a methodology based on gamification on situational motivation about the content of Corporal Expression in Secondary Education
Author/s
Real Pérez, Mateo; Sánchez Oliva, David; Padilla Moledo, María del CarmenAuthority UCA
Date
2021
Department
Didáctica de la Educación Física, Plástica y Musical
Source
Retos, número 42, 2021 pp. 567-574
Abstract
El objetivo del siguiente estudio fue contrastar el efecto de una intervención en una unidad didáctica (UD) aplicando metodologías activas como la gamificación, en comparación con otra en la que se utilizaron estilos de enseñanza tradicionales, sobre la motivación situacional respecto a los contenidos de expresión corporal, en alumnos de 3º y 4º de Educación Secundaria Obligatoria (ESO). Para ello, utilizamos la Danza Africana como eje vertebrador en las clases en Educación Física (EF), y se analizaron comparativamente diferentes variables motivacionales teniendo en cuenta la Teoría de la Autodeterminación (TAD) en 98 alumnos (M edad=15.5; DT=.537) divididos en un grupo control (n=49) y un grupo experimental (n=49). Las mediciones se llevaron a cabo antes y después del período de intervención a lo largo de la UD a través de cuestionarios que medían el apoyo a las necesidades psicológicas básicas (CANPB), la satisfacción de las NPB (BPNES), la motivación (CMEF) y el clima motivacional (PEPS; SSI-EF) para comprobar la eficacia de la intervención. Los resultados sugieren que utilizar metodologías activas innovadoras parece mostrarse como una herramienta eficaz sobre distintas variables motivacionales del alumnado como: apoyo a la autonomía, apoyo a las relaciones sociales, autonomía, motivación intrínseca, motivación identificada y motivación externa. A pesar de ello, son necesarios más estudios para determinar significativamente la influencia de la gamificación sobre la motivación en las clases de EF.
 
The objective of the following study was to contrast the effect of an intervention in a didactic unit (DU) applying active methodologies such as gamification, in comparison with another in which traditional teaching styles were used, on situational motivation regarding the corporal expression contents, in Secondary Education students. For this, we used African Dance as a reference in Physical Education (PE) classes, and were comparatively analysed different motivational variables taking into account the Self-Determination Theory (TAD) in 98 students (M age = 15.5; SD =. 537) divided into a control group (n = 49) and an experimental group (n = 49). Measurements were carried out before and after the intervention period throughout the DU through questionnaires that measured support for basic psychological needs (CANPB), satisfaction of NPBs (BPNES), motivation (CMEF) and motivational climate (PEPS; SSI-EF) to check the effectiveness of the intervention. Our results suggest that using innovative active methodologies seems to be an effective tool on different motivational variables of the students, such as: support for autonomy, support for social relationships, autonomy, intrinsic motivation, identified motivation and external motivation. Despite this, more studies are needed to determine significantly the influence of gamification on motivation in PE classes.
 
Subjects
gamificación; expresión corporal; educación física; motivación; danza; gamification; corporal expression; physical education; motivation; dance
Collections
  • Artículos Científicos [4803]
  • Articulos Científicos Did. E. Fis. [185]
  • Artículos Científicos INIBICA [482]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support