Entre etnografía y costumbrismo: de los Autos de Navidad al Sainete de la tía Norica. Tradición textual y cultura popular

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/26515
DOI: 10.14198/ALEUA.2020.33.11
ISSN: 0212-5889
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Between ethnography and costumbrismo: from Autos de Navidad to Sainete de la Tía Norica. Textual tradition and folk culture
Author/s
Romero Ferrer, Alberto
Date
2020Department
FilologíaSource
Anales de Literatura Española, number 33, 2020, pages 195-216Abstract
La tradición de la Tía Norica constituye uno de los
pocos ejemplos peninsulares del teatro de muñecos,
actualmente activos, que hunde sus raíces en la tradición
del títere dieciochesco, de orígenes italianos. Su
repertorio básico lo constituye los Autos de Navidad,
de ámbito religioso y cuya ascendencia literaria se encuentra
en la tradición textual de obras del siglo xvi
como Las astucias de Luzbel contra las divinas profecías,
de Juan de Quiroga Faxardo, y El diablo predicador y
mayor contrario amigo, de Luis de Belmonte Bermúdez;
y para el siglo xviii en el poema dramático La infancia
de Jesu-Christo, de Gaspar Fernández. La otra
parte importante de su repertorio es el Sainete de la Tía
Norica, que remite de un lado al sainete costumbrista
de Juan Ignacio González del Castillo y, por otro, a la
tradición paródica del testamento burlesco. The tradition of Tia Norica is one of the few examples of currently active peninsular puppet theater, whose roots stem from an eighteenth-century tradition of Italian origin. The basic repertory consists of Autos de Navidad, of a religious nature and whose literary origin is found in the textual tradition of 18th entury Works like Juan de Quiroga Faxardo’s Las astucias de Luzbel contra las divinas profecías, and Luis de Belmonte Bermúdez’s El diablo predicador y mayor contrario amigo, as well as the 18th century dramatic poem La infancia de Jesu-Christo by Gaspar Fernández. Antother important part of the repertory is the Sainete de la Tía Norica, which refers back on one hand to the costumbrista sainetes by Juan Ignacio González del Castillo y, on another hand, to the parodic tradition of the farcical or burlesque will or testament. © 2020 Universidad de Alicante.