• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Trocadero
  • Trocadero nº 33 (2021)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Trocadero
  • Trocadero nº 33 (2021)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Una copia del mihrab de la Mezquita de Córdoba en el París de la Exposición Universal de 1878

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/26525

DOI: 10.25267/Trocadero.2021.i33.06

ISSN: 2445-267X

Files
8160-Texto del artículo-42098-1-10-20220309.pdf (3.641Mb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
A copy of the Mihrab of the Mosque of Córdoba at the Universal Exhibition of 1878 in Paris
Author/s
Zaparaín Yáñez, María José; Martín García, Juan José
Date
2021
Source
Trocadero. Revista Del Departamento De Historia Moderna, Contemporánea, De América Y Del Arte, (33), 114-146.
Abstract
Las Exposiciones Universales constituyeron un magnífico escaparate de oportunidades para quien supiera leer las claves de estas muestras de exaltación nacional y de progreso. Este contexto no pasó desapercibido para Bruno Zaldo, hombre de negocios enriquecido en México, quien apostó por presentar en la de París de 1878 una copia de la capilla del mihrab de la mezquita cordobesa, asociándose con Francisco Contreras, José Botana y Guillermo Zuloaga. El objetivo era mostrar una pieza susceptible de reproducirse al calor del éxito que lo oriental tenía en Europa. Sin embargo, el planteamiento adoptado por la sociedad condenó la iniciativa al fracaso.
 
World Fairs constituted magnificent showcases and opportunities for whoever knew how to read the keys to these examples of national exaltation and progress. A context that was not to escape the attention of Bruno Zaldo, a wealthy Mexican businessman, who decided to exhibit a copy of the Mihrab of the Mosque of Cordoba, in association with Francisco Contreras, José Botana and Guillermo Zuloaga. The idea was to present a piece that might be reproduced during the flushed success of Orientalism in Europe. However, the proposal that the company adopted led to the failure of the initiative.
 
Subjects
Exposiciones Universales; Orientalism; Mezquita de Córdoba; Bruno Zaldo; Francisco Contreras; Universal Exhibitions; orientalism; orientalism
Collections
  • Trocadero nº 33 (2021) [12]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support