Una copia del mihrab de la Mezquita de Córdoba en el París de la Exposición Universal de 1878

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/26525
DOI: 10.25267/Trocadero.2021.i33.06
ISSN: 2445-267X
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
A copy of the Mihrab of the Mosque of Córdoba at the Universal Exhibition of 1878 in Paris
Date
2021Source
Trocadero. Revista Del Departamento De Historia Moderna, Contemporánea, De América Y Del Arte, (33), 114-146.Abstract
Las Exposiciones Universales constituyeron un magnífico escaparate de oportunidades para quien supiera leer las claves de estas muestras de exaltación nacional y de progreso. Este contexto no pasó desapercibido para Bruno Zaldo, hombre de negocios enriquecido en México, quien apostó por presentar en la de París de 1878 una copia de la capilla del mihrab de la mezquita cordobesa, asociándose con Francisco Contreras, José Botana y Guillermo Zuloaga. El objetivo era mostrar una pieza susceptible de reproducirse al calor del éxito que lo oriental tenía en Europa. Sin embargo, el planteamiento adoptado por la sociedad condenó la iniciativa al fracaso. World Fairs constituted magnificent showcases and opportunities for whoever knew how to read the keys to these examples of national exaltation and progress. A context that was not to escape the attention of Bruno Zaldo, a wealthy Mexican businessman, who decided to exhibit a copy of the Mihrab of the Mosque of Cordoba, in association with Francisco Contreras, José Botana and Guillermo Zuloaga. The idea was to present a piece that might be reproduced during the flushed success of Orientalism in Europe. However, the proposal that the company adopted led to the failure of the initiative.