El poder local y la modernización autoritaria en Granada. Contradicciones y límites de la reforma urbana, 1928-1930

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/26539
DOI: 10.1387/hc.21440
ISSN: 1130-2402
ISSN: 2340-0277
Files
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Local power and authoritarian modernization in Granada. Contradictions and limits of urban reform, 1928-1930
Date
2022Department
Historia Moderna, Contemporánea, de América y del ArteSource
Historia Contemporánea, 2022, 68, 139-170Abstract
Después de cinco años de administración local bajo la presidencia del marqués de
Casablanca ninguno de los proyectos de modernización de Granada había comenzado. El alcaldepresidente
se negó a solicitar empréstitos a entidades bancarias. Tras su dimisión un nuevo Ayuntamiento
presidido por el abogado Mariano Fernández Sánchez-Puerta fue cooptado por el Directorio
Civil para ejecutar los proyectos. Las prioridades fueron el alcantarillado y el agua potable, el
ensanche de la ciudad y la construcción de un Camino de Ronda. El coste de la modernización se
estimó en treinta y dos millones y medio de pesetas, incluyendo los dieciséis y medio del proyecto
prioritario del alcantarillado y aguas potables. Tanto en la operación del empréstito como en la adjudicación
de la contrata se aceptó la oferta más barata que pronto se demostró inviable. La modernización
autoritaria impulsada por el Ayuntamiento no alcanzó ninguno de sus objetivos iniciales y
resultó un rotundo fracaso. After five years of local administration under the presidency of the Marquis of Casablanca,
none of the city’s modernization projects had begun. The mayor-president refused to request
loans from banks. After his resignation, a new City Council chaired by the lawyer Mariano
Fernández Sánchez-Puerta, was co-opted by the Civil Directorate to execute the projects. The priorities
were the sewage system and drinking water, the city’s urban expansion and the construction
of a ring road. The cost of the modernization was estimated at thirty-two and a half million pesetas,
including the sixteen-and-a-half of the priority project for sewerage and drinking water. Both in the
operation of the loan and in the award of the contract, the cheapest offer was accepted, which soon
proved unfeasible. The authoritarian modernization promoted by the City Council did not achieve
any of its initial objectives and was a complete failure.