• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Booktubers en el aula: experiencias didácticas alrededor de las dinámicas de crítica literaria en red

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/26731

DOI: 10.18239/OCNOS_2021.20.2.2426

ISSN: 2254-9099

Files
SC_2021_380.pdf (535.9Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Booktubers in the classroom: teaching experiences on the dynamics of online literary criticism
Author/s
Morales Sánchez, María IsabelAuthority UCA; Martín Villarreal, Juan PedroAuthority UCA; Coca Ramírez, FátimaAuthority UCA
Date
2021
Department
Filología
Source
Ocnos: revista de estudios sobre lectura, Vol. 20, Núm. 2, pp. 68-79
Abstract
En este estudio mostramos los resultados de una experiencia didáctica llevada a cabo en el aula universitaria y basada en la dinámica booktuber, realizada con el objetivo de potenciar la reflexión y la crítica alrededor de la literatura. El proyecto pone de relieve la utilidad de YouTube —al abrigo de su éxito entre los más jóvenes— como herramienta para pensar la literatura, sus dinámicas y sus modos de expresión. También invita al estudiante a explicar aspectos literarios complejos, conversar con la crítica, la teoría o la historia literarias, para vislumbrar qué papel tienen en la actualidad y cómo se asumen en el contexto de los nuevos hábitos creativos y lectores. Con ello facilitamos la comprensión de los contenidos de la asignatura de Teoría de la Literatura, ampliando las estrategias creativas y la participación activa, mediante una dinámica horizontal de aprendizaje. El elevado número de participantes (191) ofrece una muestra muy amplia para analizar el impacto que tiene esta experiencia en la capacitación en competencias específicas y transversales propias de la asignatura, así como para obtener una valoración de la misma desde la perspectiva del estudiante.
 
In this article we show the results of a teaching experience conducted at a university classroom and based on the dynamics of booktubers with the aim of promoting reflection and criticism around literature. The project aims to highlight how YouTube can be an effective tool to encourage critical reading and to reflect about the dynamics and ways of expression of literature, given its success among the youngest. Besides, it invites students to explain complex literary aspects and to discuss their critical, theoretical and historical dimensions in order to discern the role they have nowadays and how they are assumed in the context of new creative and reading habits. The goal was to enable a better understanding of the contents of the subject Literary Theory and to broaden the strategies that would foster the creativity and active participation of students by introducing horizontal learning dynamics. The high number of participants (191) offers a sufficiently large sample to analyze the impact that this experience has had on their training in specific and transversal skills of the subject, and to obtain the students’ own evaluation of this.
 
Collections
  • Artículos Científicos [4803]
  • Articulos Científicos Filología [337]
  • Artículos Científicos IN-EMHis [37]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support