• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Posibilidades y límites de la integración escolar del alumnado procedente del sur de Europa en las escuelas de Ámsterdam

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/27521

DOI: 10.5027/psicoperspectivas-vol21-issue1-fulltext-2539

ISSN: 0718-6924

Files
SC2022_299.pdf (294.8Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Possibilities and limits of school integration of students from Southern Europe in Amsterdam schools
Author/s
Greco, Sabina; Goenechea Permisán, CristinaAuthority UCA
Date
2022-03
Department
Didáctica
Source
Psicoperspectivas, Vol. 21, Núm. 1, pp. 91-100
Abstract
En este artículo presentamos los principales resultados de una investigación centrada en el estudio de la situación educativa del alumnado procedente del sur de Europa en las escuelas de Ámsterdam. En un contexto de super diversidad como la ciudad de Ámsterdam proponemos estudiar la situación específica de este grupo que, a priori, presenta una gran proximidad cultural, aunque como veremos, esto no impide que encuentren ciertas dificultades en su proceso de integración y en su rendimiento escolar. Se utilizó una metodología cualitativa a través de entrevistas en profundidad y grupos focales dirigidos tanto a familias como al propio alumnado y profesorado. Se realizaron 16 entrevistas a padres y madres, dos grupos focales con alumnos y alumnas y seis entrevistas con docentes. Nuestra exposición se centra en los resultados relacionados con: integración en el grupo-clase, dificultades de aprendizaje y rendimiento escolar, importancia de la lengua holandesa para la integración y relación familia-escuela, discriminación o rechazo, medidas adoptadas por el sistema educativo, y posibles vías de mejora. Palabras clave: alumnado europeo, educación, multiculturalismo, Países Bajos
 
This paper presents the main results of a doctoral thesis focused on the study of the educational situation of "southern Europeans" in the schools of Amsterdam. In a context of super diversity such as the city of Amsterdam, we propose to study the specific situation of this group that a priori presents greater cultural proximity although, as we will see, this does not prevent them from encountering certain difficulties in their integration process and in their school performances. A qualitative methodology has been used through in-depth interviews and focus groups aimed at both parents and the students themselves and teachers. Specifically, there have been 16 interviews with fathers and mothers, two focus groups with students and six interviews with teachers. We focus our presentation on the results related to: Class-group integration, difficulties in learning and school performance, importance of the Dutch language for integration and family-school relationship, discrimination or rejection, measures taken by the educational system and possible ways of improving the educational situation. Keywords: education, European students, multiculturism, Netherlands
 
Subjects
alumnado europeo; educación; multiculturalismo; Países Bajos; education, European students, multiculturism, Netherlands; education; European students; multiculturism; Netherlands
Collections
  • Artículos Científicos [4849]
  • Articulos Científicos Didáctica [217]
  • Artículos Científicos INDESS [386]
Atribución 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Atribución 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support