Posibilidades y límites de la integración escolar del alumnado procedente del sur de Europa en las escuelas de Ámsterdam

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/27521
DOI: 10.5027/psicoperspectivas-vol21-issue1-fulltext-2539
ISSN: 0718-6924
Files
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Possibilities and limits of school integration of students from Southern Europe in Amsterdam schools
Date
2022-03Department
DidácticaSource
Psicoperspectivas, Vol. 21, Núm. 1, pp. 91-100Abstract
En este artículo presentamos los principales resultados de una investigación centrada en el estudio de la situación educativa del alumnado procedente del sur de Europa en las escuelas de Ámsterdam. En un contexto de super diversidad como la ciudad de Ámsterdam proponemos estudiar la situación específica de este grupo que, a priori, presenta una gran proximidad cultural, aunque como veremos, esto no impide que encuentren ciertas dificultades en su proceso de integración y en su rendimiento escolar. Se utilizó una metodología cualitativa a través de entrevistas en profundidad y grupos focales dirigidos tanto a familias como al propio alumnado y profesorado. Se realizaron 16 entrevistas a padres y madres, dos grupos focales con alumnos y alumnas y seis entrevistas con docentes. Nuestra exposición se centra en los resultados relacionados con: integración en el grupo-clase, dificultades de aprendizaje y rendimiento escolar, importancia de la lengua holandesa para la integración y relación familia-escuela, discriminación o rechazo, medidas adoptadas por el sistema educativo, y posibles vías de mejora.
Palabras clave: alumnado europeo, educación, multiculturalismo, Países Bajos This paper presents the main results of a doctoral thesis focused on the study of the educational situation of "southern Europeans" in the schools of Amsterdam. In a context of super diversity such as the city of Amsterdam, we propose to study the specific situation of this group that a priori presents greater cultural proximity although, as we will see, this does not prevent them from encountering certain difficulties in their integration process and in their school performances. A qualitative methodology has been used through in-depth interviews and focus groups aimed at both parents and the students themselves and teachers. Specifically, there have been 16 interviews with fathers and mothers, two focus groups with students and six interviews with teachers. We focus our presentation on the results related to: Class-group integration, difficulties in learning and school performance, importance of the Dutch language for integration and family-school relationship, discrimination or rejection, measures taken by the educational system and possible ways of improving the educational situation.
Keywords: education, European students, multiculturism, Netherlands
Subjects
alumnado europeo; educación; multiculturalismo; Países Bajos; education, European students, multiculturism, Netherlands; education; European students; multiculturism; NetherlandsCollections
- Artículos Científicos [4849]
- Articulos Científicos Didáctica [217]
- Artículos Científicos INDESS [386]