• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Cuadernos de Ilustración y Romanticismo
  • Cuadernos nº 28 (2022)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Cuadernos de Ilustración y Romanticismo
  • Cuadernos nº 28 (2022)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Poetas que conocieron el secreto de la inspiración»: estudio comparativo de The Grave de Robert Blair (1743) y Meditaciones poéticas de José Joaquín de Mora (1826)

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/27791

DOI: 10.25267/Cuad_Ilus_romant.2022.i28.20

ISSN: 2173-0687

Files
CIR_28_2022_20.pdf (5.417Mb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
«Poetas que conocieron el secreto de la inspiración»: comparative study of the grave by Robert Blair (1743) and meditaciones poéticas by José Joaquín de Mora (1826)
Author/s
Romero Vallejo, Alberto Custodio
Date
2022
Source
Cuadernos De Ilustración Y Romanticismo, (28), 423–453
Abstract
En 1743 se publica el poema The Grave de Robert Blair, considerado como uno de los pioneros de la escuela de cementerio del siglo XVIII, que motiva la ejecución de unos grabados de William Blake para una versión posterior en 1808. Estos suscitan el interés del editor alemán Rudolph Ackermann, que los adquiere unos años más tarde y los ofrece a José Joaquín de Mora durante su exilio en Londres. El resultado fueron las Meditaciones poéticas, que se publican en 1826 como encargo destinado al público hispanoamericano y que comparte, además de los dibujos, ciertos aspectos temáticos, estilísticos y religiosos con el texto de Blair. Es este un asunto que la crítica no termina de resolver y que abordamos en el siguiente trabajo, donde analizaremos ambas composiciones y proponemos, al mismo tiempo, un estudio comparativo que revele la adaptación de los versos y la idea del poema inglés en la obra española.
 
In 1743 Robert Blair’s poem The Grave, considered one of the pioneers of the Graveyard School of the English 18th century, was published, prompting the execution of engravings by William Blake for a later version in 1808. These aroused the interest of the German publisher Rudolph Ackermann, who acquired them a few years later and offered them to José Joaquín de Mora during his exile in London to create Meditaciones poéticas. This work was commissioned in 1826 for the Spanish-American readers and shares, in addition to the drawings, certain thematic, stylistic and religious aspects with Blair’s text. This is an issue that critics have not fully resolved and which we will address in the following paper. We will analyse both compositions and propose, simultaneously, a comparative study that reveals the adaptation of the lines and the idea of the English poem in the Spanish version.
 
Subjects
The Grave; Meditaciones poéticas; William Blake; Romanticismo
Collections
  • Cuadernos nº 28 (2022) [50]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support