• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 20 (2023)
  • REurEdC nº 1 (2023)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 20 (2023)
  • REurEdC nº 1 (2023)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gamificar la evolución: el ecosistema como contexto para la aplicación delpensamiento evolutivo

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/28105

DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i1.1304

URL: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92072334016

ISSN: 1697-011X

Files
92072334016.pdf (1.043Mb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Gamifying evolution: using the ecosystem as a context for the application of evolutionary thinking
Author/s
Doménech Girbau, Mariona; Marbà Tallada, Anna
Date
2022-12-20
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias -2023, Vol. 20, n.1 pp. 130401-130413
Abstract
En este artículo se presentan y fundamentan los resultados de una investigación que pretende ayudar al alumnado a pensar y argumentar en relación con el modelo evolutivo basado en la Selección Natural. En ella, se analiza la progresión de las producciones de los participantes antes y después de realizar una actividad de aula basada en la gamificación, con el objetivo de explorar en qué medida el contexto creado al usar un serious game diseñado específicamente para la enseñanza de la evolución, promueve la activación de conceptos ya construidos previamente y posiciona a los estudiantes para comprender mejor los hechos reales que se les propone más tarde. El marco desde el que se plantean las tareas a los estudiantes es el del ecosistema y no el de la propia evolución, con el objetivo de ayudarles a construir la idea de que la evolución es un proceso que sucede en los ecosistemas. Los resultados apoyan que el tratamiento de la evolución desde el ecosistema contribuye a la disminución de concepciones finalistas y adaptacionistas y concede a la población su protagonismo en el proceso evolutivo. Asimismo, se valora positivamente el serious game diseñado, como mediador del proceso de autorregulación que realizan los estudiantes, para reconstruir sus propios argumentos.
 
This paper presents the results of a research that aims to help students think and argue in relation to the evolutionary model basedon Natural Selection. Such research analyzes the evolution of participant's productions before and aer conducting a classroomactivity based on gamification. e goal is to explore if the context created with the serious game (specially designed to teachthe evolution), promotes the activation of previous knowledge and in which way promotes a better understanding of the factsproposed. ese facts are presented from the ecosystem perspective instead of the evolution model. Results show that using theecosystem as the context of evolution contributes to the reduction of finalist and adaptationist conceptions and brings populationconcept as a crucial concept in students' explanation. Likewise, the serious game designed is recognized as a mediator of the self-regulation process that students do to reconstruct their own arguments.
 
Subjects
Evolución biológica; ecosistema; gamificación; modelo eco-evo; Biological evolution; ecosystem; gamification; eco-evo model
Collections
  • REurEdC nº 1 (2023) [16]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support