• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 20 (2023)
  • REurEdC nº 1 (2023)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 20 (2023)
  • REurEdC nº 1 (2023)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Identificación de especies de vertebrados en la formación inicial del profesorado

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/28106

DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i1.1502

URL: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92072334015

ISSN: 1697-011X

Files
92072334015+(2).pdf (2.307Mb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Identification of vertebrate species in the initial training of teachers
Author/s
Robles Moral, Francisco Javier; Fernández Díaz, Manuel; Ayuso Fernández, Enrique
Date
2022-12-12
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias - 2023, Vol. 20, n.1 pp. 150101-150119
Abstract
La crisis de biodiversidad por la que atraviesa el planeta es uno de los retos más importantes a los que nos enfrentamos por lo que, también desde la educación, deben aportarse soluciones que permitan a la ciudadanía adquirir conocimiento y capacidad crítica suficientes para entender la realidad y poder actuar en consecuencia. El profesorado de los niveles más básicos del sistema educativo tiene la responsabilidad de aproximar distintos conceptos relacionados con la biodiversidad a su alumnado, así como de fomentar valores y actitudes de respeto hacia los seres vivos. En relación con la biodiversidad, uno de sus niveles más básicos e intuitivos para su abordaje en el sistema educativo es el nivel específico; si bien, diversas investigaciones ponen de manifiesto la dificultad para reconocer las especies. En la presente investigación se plantea como objetivo analizar la capacidad del profesorado de Primaria e Infantil en formación de reconocer e identificar aquellas especies del entorno cercano a través de la resolución de un cuestionario dividido en 4 bloques de preguntas sobre la identificación de 60 especies distintas, el origen de su conocimiento sobre especies y biodiversidad y su autopercepción sobre identificación y formación. Los resultados nos muestran que las especies de la fauna vertebrada cercana se reconocen con menor facilidad que otras especies más lejanas, pero con amplia presencia en los medios de comunicación. También se observa que el grupo de vertebrados que mejor se reconoce es el de los mamíferos. Ante este desconocimiento de lo cercano se concluye la necesidad de ofrecer a los futuros docentes otros contenidos que faciliten el conocimiento del entorno y especies más cercanas.
 
Biodiversity crisis is one of the most important challenges we face. In this sense, education must provide solutions that allow citizens to acquire sufficient knowledge and critical capacity to understand reality and to be able to act accordingly. Teachers, at the most basic levels of the education system, are, responsible for bringing different concepts related to biodiversity closer to their students, as well as for fostering values and attitudes of respect towards living beings. In relation to biodiversity, one of the most basic and intuitive levels for its approach in the educational system is the organism level. However, there are researches that show the difficulties that people have in recognizing certain species through the resolution of a questionnaire of 60 species of vertebrates. The objective of this initial research is to analyse the ability of pre-service teachers to recognize and identify those species in their immediate environment. The results show that closer vertebrate species are recognized much more difficult than other species far away but well known because of their presence in the media. In addition, it is also observed that mammals are the best recognized vertebrates. Because of this lack of knowledge about closer species, we should consider the possibility and convenience of offering to future teachers other contents that facilitate knowledge of the closer species and environment.
 
Subjects
Biodiversidad; Ciencias de la naturaleza; Formación del profesorado; Vertebrados; Biodiversity; Nature Science; Pre-service teachers; Vertebrates
Collections
  • REurEdC nº 1 (2023) [16]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support