El mundo como representación y el mundo de los sentimientos: testimonios cinematográficos de una transformación

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/28677
DOI: 10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2023.i11.18
ISSN: 2341-3255
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
The world as representation and the world of feelings: cinematographic evidence of a transformation
Author/s
Lando, ArturoDate
2023-05-04Source
Revista De Estudios Socioeducativos. ReSed, Vol. 1, nº 11 (2023), pp. 243-254Abstract
La evolución de la narración cinematográfica muestra, en progreso, una transformación que implica tanto los modelos y representaciones sociales del hombre occidental, como las modalidades de su propio sentir. A lo largo de este itinerario es posible individuar tres grandes etapas perceptivas, la épica, la “amlética” y la extática, que corresponden a otras tantas configuraciones transhistóricas de la sensibilidad humana: exigencias colectivas llevadas a la conciencia de la “masa” en poco más de un siglo, gracias a un medio de expresión y a su específica capacidad de comunicar. The evolution of the cinematographic narration shows a transformation in progress that involves both the models and the social representations of Western man and the modalities of his own feeling. Along this itinerary, it is possible to identify three great perceptive stages, the epic, the “hamletic” and the ecstatic one, corresponding to as many transtorical configurations of human sensitivity. It deals with collective needs brought to the consciousness of the “mass” in little more than a century, thanks to a means ofexpression and its specific ability to communicate.
Subjects
Cine; Transformación; Sentimientos; narración cinematográfica; Transformation; feelings; narration; cinemaCollections
- RESED nº11 (2023) [32]