Show simple item record

dc.contributor.authorFernández Sarasola, Ignacio
dc.date.accessioned2014-06-04T09:36:28Z
dc.date.available2014-06-04T09:36:28Z
dc.date.issued2013-01-01T00:00:00Z
dc.identifier.issn2174-4084
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10498/16407
dc.description.abstractDurante los primeros diez años de la dictadura franquista no existió una legislación específi ca sobre las publicaciones infantiles y juveniles. De resultas, éstas quedaron sujetas a la regulación general prevista para libros, revistas o panfletos. Las historietas se sometían a una censura que de facto no resultó muy intensa, puesto que los censores las consideraban como producto marginal. Interesados en el respeto de las bases políticas y religiosas de la dictadura, no les preocupaba qué lecturas resultaban más convenientes a la infancia. Sin embargo, existió otro mecanismo de control sobre las historietas: debido a las restricciones de papel, las autoridades políticas decidían qué revistas tendrían una periodicidad fija. Dichas revistas obtenían papel subvencionado, y podían contar con un título de colección y numeración propia. De resultas, el control sobre el papel representó un medio más para sujetar a las historietas a una fi scalización política.en_US
dc.description.abstractDuring the first ten years of the Franco´s dictatorship there was no particular legal regulation of children and youth publications. As a result they were subject to the same legislation as books, journals or pamphlets. As any other publications, comic books were controlled by censorship, even when it was no de facto very intense, as censors considered children reading a marginal product. Censors were mainly concerned about the respect of the political and religious basis of the dictatorship, but they paid no attention to what was more suitable for children reading. But there was other way to control comic books: due to paper restrictions, political authorities should make a decision about which journals could have a regular publication. Only those journals could get cheap grant-aided paper, and they could have a collection title and issues. In fact, paper control became a way to get a political control over comic books.
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospaen_US
dc.publisherCádiz: Universidad de Cádiz, Vicerrectorado de Alumnosen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceHISTORIETAS - 2013, n. 3 p. 21-41en_US
dc.subjectdictadura franquistaen_US
dc.subjectcensuraen_US
dc.subjecthistorietasen_US
dc.subjectlegislaciónen_US
dc.subjectFranco´s dictatorshipen_US
dc.subjectcensorshipen_US
dc.subjectcomic booksen_US
dc.subjectlegislationen_US
dc.titleEl régimen jurídico de la historieta en la España franquista (1938-1949)en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International