Show simple item record

dc.contributor.authorDoménech Rico, Fernando
dc.date.accessioned2014-09-11T09:42:49Z
dc.date.available2014-09-11T09:42:49Z
dc.date.issued2014-01-01T00:00:00Z
dc.identifier.issn2173-0687
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10498/16653
dc.description.abstractEl personaje de la criada tenía una larga tradición en el teatro español desde el Siglo de Oro. En el siglo xviii, sin embargo, se incorporó una novedad: la criada que por su inteligencia y encanto se convierte en señora. Es un tema que tiene su origen en La serva padrona, de Pergolesi, y Pamela, de Richardson, pero que en España se debió casi exclusivamente a la influencia de Goldoni. En el artículo se analizan las versiones españolas de las obras de Goldoni en donde se muestra este tema, señalando las diferencias entre el modelo y las obras españolas.en_US
dc.description.abstractThe character of the maid had a long tradition in the Spanish theater from the Golden Age. In the eighteenth century, however, a novelty was incorporated: the maid who becomes a lady for her intelligence and charm. This is a topic that has its origin in La serva padrona, by Pergolesi, and Pamela, by Richardson, but in Spain was due almost exclusively to the influence of Goldoni. In the article the Spanish versions of the works of Goldoni where this topic appears are analyzed, pointing out the differences between the model and the Spanish works.
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospaen_US
dc.publisherCádiz: Universidad de Cádiz, Servicio de Publicaciones y Grupo de Estudios del Siglo XVIIIen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceCuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista Digital del Grupo de Estudios del Siglo XVIII- 2014, 20 p. 27-42en_US
dc.subjectcriadaen_US
dc.subjectGoldonien_US
dc.subjectteatro españolen_US
dc.subjectsiglo XVIIIen_US
dc.subjectmaiden_US
dc.subjectspanish theatreen_US
dc.subject18th centuryen_US
dc.titleLa criada se hace señora. Un tema goldoniano en el teatro español del XVIIIen_US
dc.title.alternativeThe maid becomes mistress. A goldoni’s topic in the spanish theatre at 18th centuryen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International