• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 14 (2017)
  • REurEdC nº 1 (2017)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 14 (2017)
  • REurEdC nº 1 (2017)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Visibilidad de la Educación Ambiental y la Educación para la Sostenibilidad en las publicaciones españolas sobre educación científica

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/18861

DOI: 10498/18861

ISSN: 1697-011X

Files
19-1146-Jimenez.pdf (561.0Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Visibility of the Environmental Education and the Education for the Sustainability in the Spanish publications on scientific education
Author/s
Jiménez-Fontana, Rocío; García-González, Esther
Date
2017
Department
Didáctica
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias - 2017, 14 (1) - pp. 271-286
Abstract
Los últimos años han venido a marcar un cambio de rumbo importante sobre temas ambientales, en gran parte por el impulso recibido por la Década de la Educación para el Desarrollo Sostenible auspiciada por la UNESCO. La Educación Ambiental/Educación para la Sostenibilidad es un ámbito multidisciplinar y transversal que afecta a diversas áreas y disciplinas. Por ello, así como por tradición y proximidad temática, cabría esperar una fuerte presencia de la misma en el ámbito de la educación científica actual. Nuestro estudio trata de analizar la visibilidad de estos temas en las publicaciones al uso desarrolladas en España sobre didáctica de las ciencias a lo largo de los últimos años. Para ello, realizamos un análisis de contenido de dichas publicaciones a lo largo del periodo 2006-2015, estableciendo tres dimensiones no excluyentes entre sí que nos permiten caracterizar las publicaciones y realizar diferentes comparaciones y análisis evolutivos. Los resultados nos muestran la baja presencia de este tipo de estudios en el cómputo global de las publicaciones analizadas.
 
The last few years have marked a major change of course on environmental topics, largely due to the support received by UNESCO's Decade of Education for Sustainable Development. The Environmental Education / Education for Sustainability is a multidisciplinary and transversal area that affects diverse areas and disciplines. For all of this, in addition to the tradition and thematic proximity, one could expect a strong presence in the field of current scientific education. Our study tries to analyze the visibility of these subjects in the publications developed in Spain on didactics of the sciences in the last years. To do this, we have carried out a content analysis of these publications throughout the period 2006-2015, establishing three non-exclusive dimensions that allow us to characterize publications and establish different comparisons and evolutionary analyzes. The results show the low presence of this type of studies in the global computation of the analyzed publications.
 
Subjects
Educación Ambiental; Educación para la Sostenibilidad; Didáctica de las Ciencias; Publicaciones científicas; Environmental Education; Education for Sustainability; Science Teaching; Scientific Publications
Collections
  • Artículos Científicos [3128]
  • Articulos Científicos Didáctica [160]
  • REurEdC nº 1 (2017) [20]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Educación holística a través de la Música como medio fundamental para la mejora de la calidad educativa: Audición musical como eje globalizador 

    Jiménez Bizcocho, Antonio (2014-08-01)
  • ¿Cambian las actitudes ambientales en la educación secundaria? Un estudio diagnóstico con alumnos de Secundaria de la Región de Murcia. 

    Pérez Franco, David; de Pro-Bueno, Antonio José; Pérez Manzano, Antonio (Universidad de Cádiz / Asociación de Profesores Amigos de la Ciencia Eureka, 2018-09)
  • Una oportunidad de cambio educativo y social. Caminos compartidos. 

    Viseras Jaques, Mª Ángeles (2019-07)

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestions