• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • RESED Revista de Estudios Socioeducativos
  • RESED nº4 (2016)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • RESED Revista de Estudios Socioeducativos
  • RESED nº4 (2016)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Del blog de LIJ 2.0 al booktuber en la promoción del hábito lector

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/18939

ISSN: 2341-3255

Files
37-51_S.1.3 RESED n4 LECTURA Y SOCIEDAD.pdf (789.9Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
From the blog of LIJ 2.0 to the booktuber on the promotion of the reading habit
Author/s
Rovira Collado, José
Date
2016
Source
RESED. Revista de Estudios Socioeducativos, 2016 (4) S1 pp. 37-51
Abstract
Para el correcto desarrollo del hábito lector desde las edades más tempranas, debemos superar el enfrentamiento entre lectura tradicional y digital. En este sentido, las nuevas herramientas de la web social nos ofrecen dinámicas de participación e interacción con la lectura, apareciendo el concepto de LIJ 2.0 (Literatura y Lectura Infantil y Juvenil en la Web Social) y de Lectura Social. En el siguiente trabajo se comparan dos dinámicas de participación propias de esta nueva forma de promover el hábito lector: los blogs y las reseñas audiovisuales o booktubers. En primer lugar, los blogs “lijeros” son el primer espacio de desarrollo de la LIJ 2.0 con centenares de propuestas y muy variadas modalidades para difundir, comentar o estudiar la literatura infantil y juvenil. En segundo lugar, los booktuber han obtenido en los últimos años una gran atención por el público juvenil y ofrecen una nueva manera de promocionar la lectura
 
For the correct development of reading habits from an early age, we must overcome the confrontation between traditional and digital reading. In this sense, the new tools of the social web offer us dynamics of participation and interaction with reading, the concepts of LIJ 2.0 (Children’s and Youth’s Literature and Reading in the Social Web) and Social Reading appearing. In this paper we compare two dynamics of this new way to promote the reading habit: the blogs and the booktubers. First, the blogs “lijeros” are the first space development of LIJ 2.0 with hundreds of proposals and varied ways to disseminate, discuss or study children’s literature. Second, the booktubers have gained in recent years considerable attention by the youth audience and offer a new way to promote reading.
 
Subjects
Lectura Social; Blogs; LIJ; Booktubers; Social Reading, Blogs, LIJ-Children’s and Youth’s Literature, Booktubers; Social Reading; Blogs; LIJ-Children’s and Youth’s Literature; Booktubers
Collections
  • RESED nº4 (2016) [20]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestions