• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • RESED Revista de Estudios Socioeducativos
  • RESED nº4 (2016)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • RESED Revista de Estudios Socioeducativos
  • RESED nº4 (2016)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La cultura como proyecto educativo de una narración compleja

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/18945

ISSN: 2341-3255

Files
130-142_S.1.9 RESED n4 LECTURA Y SOCIEDAD.pdf (836.8Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Culture as an educational project of a complex narrative
Author/s
Patera, Salvatore
Date
2016
Source
RESED. Revista de Estudios Socioeducativos, 2016 (4) S1 pp. 130-142
Abstract
En una sociedad compleja como la actual, el reto educativo y cultural requiere mentes abiertas a múltiples lógicas en vez de una lógica y considerar una variedad de rutas, puntos de vista y perspectivas inclusivas acordes con la tensión cultural y educativa de la complejidad. La intersubjetividad, en sentido educativo, se basa en una tensión dialogante, plural y abierta a la promoción de procesos de entendimiento intercultural y de interdependencia y con un carácter de reciprocidad (autonomía, interdependencia). La intersubjetividad, como espacio de relación y de diálogo, necesita una postura reflexiva. La narración, como estrategia educativa de tipo reflexivo, es capaz de mejorar el conocimiento (y por lo tanto las competencias y capacidades) para leer y actuar en relación a ese contexto social. Lo específico de la educación es la promoción de los procesos de aprendizaje que conectan reflexión y narración, escritura y meta-cognición a lo largo de un proceso de re-lectura (y re-escritura) de cada historia y cultura, en el más amplio sentido histórico y cultural de la comunidad y de la sociedad. La narración puede volver a configurar la tensión tradición-innovación, conservación-cambio.
 
The educational and cultural challenge of complexity requires an open mind to multilogical rather than monologic one considering a variety of routes, points of view and perspectives in terms of an inclusive cultural and educational tension to complexity. The educability of intersubjectivity is the dialogical, plural and open tension to promote an intercultural process of understanding and interdependence based on reciprocity (autonomy-interdependence). Intersubjectivity, as relational space and dialogue, needs a reflexive posture. The narrative, thought in an educational device, is able to enhance the awareness (and thus skills and capacity) to read and act the relationship with the environment. The educational specificities which therefore fell in promoting learning processes that hold together reflection and storytelling, writing and meta-cognition along a proofreading and re-writing process of individual histories and cultures in the broadest of their community and society. The narrative can re-configure the traditioninnovation, conservation-change, tension.
 
Subjects
Complejidad; Intersubjetividad; Aprendizaje; Reflexión; Narración; Complexity; Intersubjectivity; Learning; Reflection; Storytelling
Collections
  • RESED nº4 (2016) [20]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestions