Show simple item record

dc.contributor.authorRomero Ferrer, Alberto
dc.contributor.otherFilología
dc.date.accessioned2017-12-13T10:35:33Z
dc.date.available2017-12-13T10:35:33Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn2173-0687
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10498/19892
dc.description.abstractLa aparición del costumbrismo en el siglo XVIII, como nueva forma de mirar hacia la península Ibérica a través de la literatura y el teatro —del sainete a la tonadilla escénica—, la pintura y la música, supone el redescubrimiento de la realidad popular. Este teatro musical constituyó, además, una de las diversiones más importantes de la escena española del siglo XVIII, siempre en diálogo con los géneros más cultos —la zarzuela mitológica y la ópera— y las reformas neoclásicas introducidas en el espectáculo teatral. En este trabajo el autor traza una visión panorámica y didáctica sobre las estrategias del sainete y la tonadilla escénica en relación con este problema, con especial atención a la presencia de la música, el baile y la escenografía. Ampliación de Romero Ferrer (2016, 2017) en lo que respecta al siglo XVIII.en_US
dc.description.abstractThe rise of costumbrismo in the eighteenth century, as a new way of looking at and reflecting peninsular life in literature, theatre —from the sainete to the tonadilla escénica—, painting and music, entail the discovery of popular reality. Moreover, an important part of this short period in the eighteenth-century theatre sets its structural features around the presence of music. The technical innovations introduced in the theatre during the Enlightenment, particularly in more serious genres, like the zarzuela, the Spanish light opera and the Italian operetta can also be traced in the short forms of one-act farce and especially in the tonadilla, a popular song. The last one will eventually develop into a sort of Spanish comic opera, but shorter. This short paper provides some additional evidences in addition to those which were presented in Romero Ferrer (2016 y 2017).en_US
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUniversidad de Cádiz, Servicio de Publicaciones y Grupo de Estudios del Siglo XVIIIen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceCuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista Digital del Grupo de Estudios del Siglo XVIII- 2017, 23 – p.277-285en_US
dc.subjectIlustraciónen_US
dc.subjectteatro españolen_US
dc.subjectteatro popularen_US
dc.subjectsaineteen_US
dc.subjecttonadilla escénicaen_US
dc.subjectmúsicaen_US
dc.subjectbaileen_US
dc.subjectescenografíaen_US
dc.subjectSpanish musical theatreen_US
dc.subjectpopular theatreen_US
dc.subjecteighteenth centuryen_US
dc.subjectone-act farceen_US
dc.subjecttonadillas (popular songs)en_US
dc.titleNotas adicionales sobre costumbrismo y teatro en el siglo XVIII (sobre la construcción y representación del imaginario peninsular)en_US
dc.title.alternativeFurther notes on costumbrismo and the theatre of the eighteenth century: performing the peninsulaen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.identifier.doi10.25267/cuad_ilus_romant.2017.i23.016


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional