Show simple item record

dc.contributor.authorEugenio Gozalbo, Marcia
dc.contributor.authorZuazagoitia Baltar, Daniel
dc.contributor.authorRuiz-González, Aritz
dc.date.accessioned2018-01-09T10:25:37Z
dc.date.available2018-01-09T10:25:37Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1697-011X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10498/19959
dc.description.abstractLos Huertos EcoDidácticos son huertos cuyo manejo sigue los principios de la agricultura ecológica o la permacultura, y cuya principal función es educativa. Actualmente están presentes en algunas universidades españolas, en general como resultado de iniciativas puntuales de un profesor o área de conocimiento del ámbito de las ciencias experimentales o de la didáctica de las ciencias. Se trata de recursos didácticos y entornos de aprendizaje de gran valor para la implementación de metodologías activas que persiguen el desarrollo de competencias para la sostenibilidad. Presentamos dos experiencias de uso de Huertos EcoDidácticos en el contexto de la formación inicial de maestros/as, enmarcadas en sendos proyectos de innovación docente e innovación en sostenibilidad: en primer lugar, el desarrollo de una secuencia didáctica en torno al uso de biocidas para el Grado de Educación Infantil, en la Facultad de Educación de Soria (Universidad de Valladolid, UVa), y en segundo lugar, una interven - ción didáctica en torno al uso del compostaje como forma de gestión de los biorresiduos para el Grado en Educación Primaria, en la Facultad de Educación y Deporte de Vitoria-Gasteiz (Universidad del País Vasco, UPV/EHU). Finalmente, se reflexiona en torno al uso de los Huertos EcoDidácticos como espacios educativos en el marco de la Educación Superior.en_US
dc.description.abstractOrganic Learning Gardens are foof gardens which are sustainably managed based on the principles of organic agriculture or permaculture, and whose main purpose is educational. They are currently present at some Spanish universities, generally as the result of isolated initiatives of a particular professor or knowledge area, either belonging to the field of experimental sciences or of science teaching. They constitute educational resources and learning environments of a great value for implementing active methodologies directed towards promoting students’ competencies for sustainability. We provide with two educational experiences structured around the use of Organic Learning Gardens in the context of initial teacher training, and framed, respectively, in a project for teaching innovation and a project for innovation in sustainability: firstly, the development of a teaching and learning sequence around the use of biocides for the Degree in Early-Childhood Education, at the Faculty of Education in Soria (University of Valladolid, UVa), and secondly, an educational intervention around the use of composting for organic waste’ management for the Degree in Primary Education at the Faculty of Education and Sport in Vitoria-Gasteiz (University of the Basque Country, UPV/EHU). Finally, reflections are presented on the use of Organic Learning Gardens as educative contexts in the frame of Higher Education.en_US
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isospaen_US
dc.publisherUniversidad de Cádiz / Asociación de Profesores Amigos de la Ciencia Eurekaen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceRevista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 15(1), 1501en_US
dc.subjectCompetencias para la sostenibilidaden_US
dc.subjectDidáctica de las cienciasen_US
dc.subjectHuertos EcoDidácticosen_US
dc.subjectFormación inicial del profesoradoen_US
dc.subjectInnovación docenteen_US
dc.subjectCompetencies for sustainabilityen_US
dc.subjectInitial teacher trainingen_US
dc.subjectOrganic Learning Gardensen_US
dc.subjectScience teachingen_US
dc.subjectTeaching innovationen_US
dc.titleHuertos EcoDidácticos y Educación para la Sostenibilidad. Experiencias educativas para el desarrollo de competencias del profesorado en formación inicialen_US
dc.title.alternativeOrganic Learning Gardens and Education for Sustainability. Educational experiences for competencies development in pre-service teacher trainingen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.identifier.doi10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i1.1501


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional