Experiencias lectoras con jóvenes del municipio de Huatusco, Veracruz, México

DSpace Repository

Experiencias lectoras con jóvenes del municipio de Huatusco, Veracruz, México

Show simple item record

Export reference to Mendeley 
dc.contributor.author Fernández Cantón, Irma
dc.date.accessioned 2018-11-22T08:42:15Z
dc.date.available 2018-11-22T08:42:15Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.issn 2341-3255
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10498/20882
dc.description.abstract Ante la realidad que presenta México con relación a los índices de lectura que reflejan una baja comprensión lectora en todos los niveles del sistema educativo, se plantea en el nivel medio superior, a manera de caso, la creación de un Círculo de lectura y Taller de expresiones con jóvenes del telebachillerato rural de Tlamatoca, en el Municipio de Huatusco, Veracruz. El proyecto tiene como objetivo contribuir al desarrollo del hábito lector y a la mejora de la comprensión a través de la lectura de textos literarios no obligatorios: a través de la lectura de textos literarios no obligatorios que, vinculados a otros textos, artes y tecnologías, provoquen en el lector una recepción placentera de la obra y el gusto por recrearla. Los resultados de la intervención ponen de manifiesto que se debe innovar para generar experiencias lectoras significativas con los jóvenes; al mismo tiempo, sugieren nuevas líneas que involucren el compromiso y la acción de la sociedad y de diversas instituciones de gobierno. en_US
dc.description.abstract According to Mexico’s reality and its poor comprehension levels in agreement with the index of Reading results which are the reasons of why there is a low reading comprehension rate in all the grade levels, as an example, it is considered the possibility of create a Reading circle and an expression workshop for the young people of the Rural High School of Tlamacota, at the Huatusco municipality, Veracruz. The main objective of this project is to support the development of the reading habit and the improvement of the reading comprehension through non-mandatory literary texts. These, in relation to other texts, arts and technologies, induce some sense of joy in the readers during their reading reception and the pleasure of recreating their writings. The results of the intervention present the necessity of innovate to look for a way to foment a meaningful reading experience with the young people; they also come up with the construction of new systems that would involve the commitment and action of the society and governmental institutions. en_US
dc.format application/pdf en_US
dc.language.iso spa en_US
dc.publisher Universidad de Cádiz. Facultad de Ciencias de la Educación. Área de Sociología en_US
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ *
dc.source RESED. Revista de Estudios Socioeducativos, 2017 (5) pp. 159-166 en_US
dc.subject hábito lector en_US
dc.subject lectura placentera en_US
dc.subject comprensión lectora en_US
dc.subject intertextualidad en_US
dc.subject reading habit en_US
dc.subject leisure reading en_US
dc.subject reading comprehension en_US
dc.subject intertextuality en_US
dc.title Experiencias lectoras con jóvenes del municipio de Huatusco, Veracruz, México en_US
dc.title.alternative Reading experiences with young people from Huatusco municipality, Veracruz, México en_US
dc.type info:eu-repo/semantics/article en_US
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.identifier.doi 10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2017.i5.16

Files in this item

Files Size Format View
16_3720-Texto del artículo-14816-2-10-20171205.pdf 292.9Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional