El gran libro de nuestra historia. Espacio artístico y museología en la formación del Museo Histórico de Artistas Contemporáneos (1845-1849)

DSpace Repository

El gran libro de nuestra historia. Espacio artístico y museología en la formación del Museo Histórico de Artistas Contemporáneos (1845-1849)

Show full item record

Export reference to Mendeley 
Title: El gran libro de nuestra historia. Espacio artístico y museología en la formación del Museo Histórico de Artistas Contemporáneos (1845-1849)
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-title-alternative: The great book about our history. Artist sphere and museology in the creation of the Historic Museum of Contemporary Artist (1845-1849)
Author: Gilarranz Ibáñez, Ainhoa
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-source: Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista Digital del Grupo de Estudios del Siglo XVIII- 2018, 24 – p. 655-668
Abstract: Los primeros museos públicos en España se idearon a partir de la Guerra de la Independencia. Desde entonces algunos abrieron sus puertas como fueron el Real Museo del Prado o el Museo Nacional de la Trinidad, otros en cambio, se plasmaron únicamente en papel. Este fue el caso del Proyecto del Museo Histórico Nacional de Artistas Contemporáneos, un espacio diseñado por un grupo de artistas pertenecientes a la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando en 1847. El análisis de este proyecto, bajo una mirada artística y social, pone en cuestión la perspectiva jerarquizada que ha primado en la museología, en la que las figuras monárquicas o gubernamentales eran el único motor de creación de estas institu-ciones culturales, y permite la incorporación de la esfera artística —agentes, prácticas y gustos— y el estudio de los grupos de poder artísticos y políticos como crea-dores de espacios culturales.The first public Spanish museums appeared during Peninsular War, since then other institutions were founded: The Royal Museum of Prado and National Museum of Trinidad. Others projects were only developed in documents. This was the case of Nacional Historical Museum of Contemporary Artists. This was a space designed by a group of artists that belonged to the Royal Academy of Fine Arts of San Fernando in 1847. The analysis of this plan from an artistic and social point of view cast doubt on the hierarchy perspective, main argument in museology which explains that authority figures of monarchy and government were the unique motor in the development of cultural institutions. Also, this perspective allows to study the formation of cultural sphere with the incorporation of artistic world —agents, practices and preferences— and the analysis of the artistic and politic groups of power.
Subject: museología ; artistas ; siglo XIX ; Historia Contemporánea ; España ; museology ; artist ; nineteenth century ; contemporary history ; Spain.
Handle: http://hdl.handle.net/10498/21003
Date: 2018

Files in this item

Files Size Format View
document.pdf 226.4Kb PDF View/Open

Statistics

View statistics  

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional