• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Política de medios, desarrollo e inmigración en Marruecos

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/22935

ISSN: 1605-4806

Files
Artículo de Revista (1.352Mb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Author/s
Benítez Eyzaguirre, Lucía Isabel
Date
2010
Department
Marketing y Comunicación
Source
Razón y Palabra, (71), 124-133
Abstract
El estudio de la relación entre medios y migraciones, como una muestra de los ejes dinámicos que impulsan la globalización, se hace cada vez más necesario, ya que se trata de dimensiones humanas de los vectores de la aceleración en la comprensión del mundo y de la concepción posmoderna: la movilidad y las comunicaciones. La interdependencia creciente del mundo globalizado y la complejidad de los vínculos entre estos ejes y su impacto en lo social, en lo local y en lo identitario, así como su papel realimentador del sistema, precisan un análisis más detallado. Ahora que, con vertiginosa rapidez y por exigencias de la Nueva Economía, los bienes y mercancías se desmaterializan e incluso se licuan a la medida de los flujos, el valor de lo inmaterial, de lo imaginario, es esencial para comprender los procesos y las dinámicas que mueven una economía cada vez más difícilmente cuantificable. En este contexto, la producción de subjetividades, los estilos de vida, la comunicación, la producción de subjetividades, o las experiencias influyen sobre los proyectos de migración tanto o más que las razones económicas. La cuestión, vista muchas veces desde los destinos de la migración, rara vez se analiza desde las regiones emisoras en el estudio de las transformaciones, es decir, en su contexto y con sus protagonistas, en los cambios que se registran y en su influencia en el fenómeno. En el origen de las migraciones marroquíes, este trabajo trata de aproximarme a esa investigación con un análisis del sistema mediático imperante en el país, desde el criterio de Comunicación y Desarrollo.
 
The study of the relationship between media and migrations, as a sample of the dynamic axis that impel the globalization, is increasingly necessary as it refers to human dimensions of the acceleration vectors in the understanding of the world and the postmodern conception: mobility and communications. The growing interdependence of the globalised world and the complexity of the links between these axis and their impact in social, local and identity fields, as well as its feedback role for the system, needs a more detailed analysis. In a context in which, with dizzy speed and due to the New Economy’s demands, goods and merchandises dematerialize and even liquate to adapt to the flows, the value of the immaterial, of the imaginary, is essential for understanding the processes and dynamics that move an economy increasingly hard to quantify. In this context, the production of subjectivities, the lifestyles, the communication or the experiences have an influence on migration projects as much or more than economic reasons. The question, often seen from the migrations` destinations perspective, is rarely analyzed from the sender regions in the study of the transformations, i.e., in its context and with their protagonists, in the changes registered and in its influence on the phenomenon. In the origin of Moroccan migrations, this work tries to approach to that research perspective through an analysis of the media system prevailing in the country, under the Communication and Development criterion.
 
Subjects
Migración; transnacionalidad; imaginario; televisión; Migration; transnationality; imaginary; television; Television Studies; Marruecos; Morocco; comunicación; Communication; desarrollo; development
Collections
  • Artículos Científicos [3201]
  • Articulos Científicos Mark. Com. [85]

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support